Violetta dilemma
brevkassespørgsmål af
Anne
16 år
Jeg er en pige på 16 år. Jeg slog op med min uofficielle kæreste for snart et år siden. Vi havde datet lidt og han var den første dreng jeg var sammen med på den måde, jeg var totalt forgabt i ham og da jeg så fandt ud af at det nok ikke skulle være os, blev jeg sønderknust. Vi havde kendt hinanden i 3 måneder da det skete. Han er en af byens mest populære drenge og (hvis jeg skal være ærlig) ikke den bedste person for mig .... Efter bare nogen få uger faldt jeg for en ny fyr og det hele gik så stærkt mellem ham og jeg, og bare 2 uger efter det var slut med min "ekskæreste", var jeg allerede kærester med ham min nye kæreste. Jeg troede bare at hvis jeg fandt en ny kæreste så ville jeg komme mig meget hurtigere over min eks - men jeg tænker stadig utrolig meget på ham, får sommerfugle i maven når jeg tænker på ham, gør alt for at møde ham tilfældigt i byen eller skrive med ham. Og hver dag går jeg og tænker på hvornår vi mon kan mødes. Han vil gerne mødes, men jeg kan ikke fordi jeg har min nye kæreste og det er alt for risikabelt. Det skal dog siges at jeg elsker min kæreste rigtig højt og vi har været sammen i 10 måneder nu. Han er sød og god mod mig. Jeg har bare ikke helt den samme følelse i kroppen med min nye kæreste, som jeg havde med min eks. Jeg elsker min nye kæreste, men har det slet ikke på samme måde med ham (mere), som jeg havde med min eks. Ved ik om min kærlighed til ham er ved at dø ud!? Men alligevel bliver jeg ked af det hvis jeg tænker på den dag vi ikke skal være sammen mere. Åh altså jeg er i vildrede!! - I et Violetta dilemma!! Har det så dårligt over at jeg tænker så meget på min eks nu hvor jeg har en kæreste, og jeg har flere gange sat hele vores forhold på spidsen for at kunne skrive med min eks! - Ved heller ikke om min eks overhovedet er interesseret i mig!? - men han vil gerne mødes .......! Er så forvirret. Er det normalt at man stadig for følelser for ham og han hænger fast i ens tanker så lang tid efter, og at jeg vil gøre alt for at jeg kan være sammen med ham???? Jeg har ingen kontakt med min eks, andet end når jeg fjerner hans blokering på facebook eller snapchat og skriver med ham indtil det bliver opdaget at min nuværende kæreste, og så ser jeg ham kun engang i mellem i byen hvor jeg kun kan smile til ham. Og hver gang vi skriver spørger han om vi kan mødes - jeg snakker dog altid udenom eller blokere ham igen når han spørger om det selvom jeg vil det mere end meget andet i verden. Føler ikke at jeg fortjener min kæreste, han er bedre end det lort jeg har rodet mig ud i. Så HJÆÆÆLP!!!!

Svar:
Kære dig,
Du lyder til at stå i en forvirrende situation, så det er godt, du har skrevet, så vi forhåbentlig kan finde en løsning til dig.
Jeg tænker, at der er to problemstillinger i dit brev: din ekskæreste og din nuværende kæreste. Lad os prøve at kigge på det.
Din ekskæreste
Det er tydeligt at høre på din beskrivelse, at du tænker meget på din ekskæreste. Det er slet ikke ualmindeligt, når man har været meget forelsket i en person - og den første vil nok altid være noget særligt. Dertil er det som regel heller ikke sjovt at slå op med en kæreste, og det er helt forståeligt, at det gjorde dig ked af det.
Du skriver noget, jeg tænker, der er ret vigtigt i starten af dit brev. Du skriver nemlig, at hvis du skal være ærlig, så var han ikke den bedste person for dig. Du skriver ikke, hvorfor han ikke er den bedste person for dig, men dét at du kan komme frem til det, tænker jeg er ret sigende. Det viser, at du godt selv ved, at du har brug for og fortjener noget andet - noget bedre.
Dog kan jeg også fornemme ud fra din beskrivelse, at du måske stadig er ret forelsket i din ekskæreste. Eller måske er det mere tanken om din ekskæreste? Nogle gange kan man godt tro, at man savner en bestemt person, men faktisk savner man mere den følelse, som personen gav en. Det kunne derfor lyde som om, at du savner følelsen af at være oprigtigt forelsket helt ned i maven, hvor du kan mærke de sommerfugle det kan give, når man er forelsket.
Du spørger helt konkret, om det er normalt, at du stadig har følelser for ham og tænker meget på ham. Til det vil jeg svare, at det hvert fald ikke er unormalt. Ofte er det svært at glemme de følelser, man har for en person, bare fordi man går fra hinanden. Man kan derfor stadig godt have følelser for vedkommende. Når man går fra hinanden, har man ofte nogle minder, og minder og følelser hænger ofte sammen, og det er derfor ikke unormalt, at der kan dukke nogle følelser op, når man tænker på sin ekskæreste. Det kan både være godt og skidt. Det vigtige er her at kunne skelne mellem, om det er følelser, der er forbundet med minderne eller det er følelser i forhold til en fortsat forelskelse.
Jeg vil også komme med en hurtig kommentar til, at du så gerne vil kontakten med din ekskæreste og ses med ham, men ikke føler, at du kan for din nye kæreste. Det kan være en god idé, at du tænker over, hvad det er, du vil med denne kontakt. Vil du ses med ham, fordi du stadig har følelser for ham? Hvad skal I lave, hvis I ses? Hvad vil du gerne have ud af kontakten? Det er værd at have i baghovedet, da man pludselig kan stå i en situation, hvor man har rodet sig ud i noget, der ikke er helt hensigtsmæssigt, når man er i et nyt forhold. Det kan også være med til at skabe en mistillid mellem dig og din nye kæreste.
Din nuværende kæreste
Og så har vi situationen med din nuværende kæreste... Du skriver, at du elsker din kæreste og, at han er sød og god ved dig. Det lyder godt, at du har fundet en person, der er god ved dig. For det fortjener du helt bestemt. Men du skriver også, at du ikke har samme følelser for din nuværende kæreste, som du havde for din ekskæreste, og det kunne måske godt lyde til, at du ikke rigtig nåede at komme over forelskelsen i din ekskæreste, før du mødte din nye kæreste, og at du derfor ikke rigtig har været eller er forelsket i ham, din nye kæreste. Man kan sagtens elske en person, selvom man ikke er forelsket i vedkommende - det kan fx være en rigtig god ven.
Du skriver, at din nye kæreste fortjener bedre end dig, men jeg tror på, at du er god nok til ham, men samtidig, at han fortjener at have dig 100% - og du fortjener at være i et forhold, hvor I har hinanden 100%. Som jeg skrev tidligere, kan man stadig godt have følelser for sin ekskæreste og tænke på ham, men når det følger med ind i et nyt forhold og samtidig går ud over den fulde opmærksomhed til det nye forhold, så tænker jeg ikke, at det er hensigtsmæssigt for forholdet. Hverken for dig eller din kæreste. Derfor tænker jeg, at du er nødt til at gøre op med dig selv, om du kan slippe din ekskæreste helt og give det nye forhold en chance, hvor du kan finde ud af, om du på nogen måde kan mærke en forelskelse eller dyb kærlighed til din nye kæreste. Du skriver selv, at du er i tvivl om din kærlighed til ham er ved at dø ud, og måske kan det mærkes sådan, når følelserne for din ekskæreste skygger for muligheden for at mærke følelserne til din nye kæreste.
Det er kun dig, der kan mærke efter, hvordan du føler, det er mest rigtigt. Det vil dog være godt, hvis du husker på, at du selv har nævnt, at du ikke mener, at din ekskæreste er den bedste person for dig. Du skal finde en, der giver dig den fornemmelse af sommerfugle i maven, som er spændende, men som også er god for dig og god ved dig.
...
Til sidst vil jeg sige, at du skal huske, at du er ung. Du er 16 år, og selvom der sker rigtig meget, og forelskelser er spændende, og noget man ikke altid selv kan styre, så er det også nogle gange en god idé bare at være sig selv - altså at være single. Det kan hurtigt komme til at blive ens "identitet" at være en person, der skal være i forhold. Dermed ikke sagt, at du ikke skal blive ved din kæreste eller ikke skal finde en ny på et tidspunkt, men nogle gange er det også godt og givende, at prøve at være sig selv og mærke efter, hvad man egentlig har brug for. Dét at et forhold slutter, kan føles som jordens undergang, og man kan føle, at man ikke ved, hvad der skal blive af en. Men samtidig er det værd at huske, at man så er en erfaring og oplevelse rigere - og det er måske egentlig også en rigtig vigtig del af at være ung. At man får sig nogle oplevelser og erfaringer, som man kan tænke tilbage på og bruge senere i livet.
Jeg håber, at du kan bruge svaret, og at det om ikke andet har sat nogle tanker i gang hos dig, som kan hjælpe dig med at blive afklaret.
Hvis du har brug for det, er du velkommen til at skrive igen eller henvende dig i vores 1-1 chat, som har åben mandag+onsdag kl. 14-17 og tirsdag+torsdag kl. 18-21.
Venlige hilsner
Kathrine.