vinterlandskab
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Jeg vil gerne lave et vinter/snelandskab til jul. Har du nogle gode ideér til hvordan man kommer igang med det og hvordan det kan laves? Mvh. Julepigen

Svar:
Hej julepige.
Det er et rigtig godt spørgsmål. Nu kan dansk vinter jo være al slags vejr. Men mon ikke du tænker på et landskab med sne? Jeg har fundet et billede, jeg tog sidste vinter. Det gør det lettere kan give dig nogle tips.
Her kan du se, hvad der sker med farverne om vinteren. Himlen er blågrå, jorden er i hvide toner, fuglene er meget sorte og de farver, der er tilbage, lyser op.
De hvide toner i sneen er vigtige. Det er en god ide at lede efter forskellige toner hvid: blå hvid, grå hvid etc.
Ofte er det sådan, at de farver der er længst væk er kolde farver (blå toner), og de farver ,der er tæt på er varme ( orange/røde toner).
Det vigtigste er at, du stoler på, at dit øje kan se det, der virker. Hvilke farver trækker frem og hvilke trækker tilbage. Det er den måde, du kan lave rum i billedet. Hvis du har et foto at se efter, er det lettere. Du behøver ikke kopiere det men blot lade dig inspirere.
Så mangler du bare at vælge materialer, og det er jo meget en smagssag. Akvarel er velegnet til vintermotiver, da det er let at lave de sarte farver, hvis du bruger meget vand til at fortynde farven med. Men både olie og akrylmaling kan bruges. I princippet kan du bruge mange forskellige materialer, så gør det, du har mest lyst til at gå i gang med.
Til sidst - det er en rigtig god ide at arbejde på flere billeder af gangen. så er det lettere for dig at prøve nogle forskellige muligheder af.
Rigtig god fornøjelse og du er velkommen til at skrive igen. Du kan også lægge dit billede ind i Tegn Selv, så skal jeg nok guide dig videre.
Mange hilsner fra Lise.