Vild med min gode ven
brevkassespørgsmål af
Jonathan
18 år
Hej Cyberhus
Jeg har for nylig kunne mærke at jeg begyndte at føle mere og mere for en af mine gode venner i min klasse. Vi har altid snakket godt sammen, men især de seneste par måneder har det udviklet sig meget, da vi er i en lille vennegruppe med 3 andre fra vores skole. Nu laver vi alle noget sammen cirka en gang om ugen hvor vi ofte også sover sammen.
Nogle gange er det også kun os to og en anden, og så kan det være at den anden ikke lige kunne sove der, så det endte med at det kun var os to. Vi hyggede os stadig rigtig meget om aftenen og næste morgen, og det viste også bare at jeg virkelig fungerer med den her pige!
Vi har nok sovet sammen 4-5 gange over de sidste par uger, når vi har lavet noget allesammen, og vi sover altid i seng sammen, hvilket ofte er rent tilfædligt, eller fordi vi faktisk kun har været 3 de sidste mange gange, og så er der en som hellere vil lægge alene. Vi plejer at se film hvor vi godt kan ligge lidt tæt og putte en smule, men om natten er der ikke rigtig noget der (prøver så heller ikke på det). Det skal også siges at hun ikke er en super kærlig person, men er også klar over at hun ikke nusser enhver ven osv. Vi snakker virkelig meget sammen her for tiden og laver hele tiden planer med de andre. Vi smiler også bare rigtig ofte til hinanden og syntes virkelig hun er sød! Kan mærke det har ramt mig meget det med personligheden, idet at det ikke lige var en pige jeg lagde mærke til med det samme i vores klasse, men hun er da flot og så er kemien der bare. Vi har også aftalt at se Prison Break sammen, da ingen af os har set det, og vi vil derfor være sammen en gang om ugen for at se det.
Men nu ved jeg så ikke rigtig hvad jeg skal gøre! Det har først virkeligt ramt mig efter weekenden da vi var sammen storstet hele weekenden, og nu kan jeg bare mærke jeg savner at være sammen med hende, og måske også bare det at have en kæreste (som jeg aldrig har prøvet før)
Men hvordan går jeg fra det vi har nu, til det jeg ønsker? Vil aldrig ødelægge vores venskab, da det også ville ødelægge vores gruppe, og hun er bare ikke en pige som viser sine følelser, så det er meget svært det her!
Håber i vil hjælpe!!!
Mvh J

Svar:
Hej med dig Jonathan!
Tak for dit spørgsmål! Det lyder rigtig spændende og dejligt, at du er er blevet lidt vild med din veninde. Samtidig så er det også en situation, som godt kan give lidt nervøsitet og sved på panden, for det kan være svært at vide hvordan, man fortæller en god ven eller veninde, at man måske gerne vil lidt mere uden at sætte venskabet på spil.
Med det du fortæller, så tænker jeg, at det lyder til, at den her pige også har et lidt godt øje til dig, også selvom at hun måske ikke viser så mange følelser. Du fortæller, at I godt kan ligge og putte lidt, når I ser film, at I snakker meget sammen, smiler til hinanden og at I egentlig ses rigtig tit, så det virker helt sikkert til, at hun i hvert fald nyder dit selskab. Derfor tænker jeg, om der kunne være en måde at vise din interesse lidt mere på? Nu ved jeg ikke, hvad det er I snakker om, når I snakker om, men måske man kan spørge ind til lidt mere personlige ting? Hendes interesser, hendes drømme og ønsker for fremtiden og sådan? På den måde kan du måske vise hende, at du virkelig er interesseret i hende som mere end en veninde?
Jeg tænker også, at det her med at I skal til at se Prison Break sammen er en god mulighed for at komme lidt tættere på hinanden og mærke efter, om der er noget mere at komme efter. Selvom du siger, at I ofte kun er 3 som ses på samme tid, så tænker jeg, at der alligevel er stor forskel på at være 3 og at være 2. Specielt hvis hun i forvejen ikke viser sine følelser så meget, så bliver det måske ekstra svært, hvis der er andre end bare jer to.
Så mit bedste råd er sådan set at forsætte, som du gør nu, altså at vise interesse og bruge tid med hende. Hvis du en dag har mod på det, så kan du også prøve at fortælle hende, at du godt kunne tænke dig mere end blot at være venner. Det lyder måske umiddelbart lidt nervepirrende, men jeg tænker, at det er vigtigt at huske på, at det ikke behøver at være den helt store kærlighedserklæring. Det må man også rigtig gerne, hvis man vil det, men man kan måske også bare sende en sms, hvor der står, "Jeg synes, at du er enormt sød", og så se hvad der kommer tilbage. Selv hvis hun ikke er føler det samme for dig som for hende, så kan man stadig godt være venner, og det behøver ikke at ødelægge noget, hvis man bare er søde ved hinanden og behandler hinanden med respekt bagefter.
Jeg håber, at du har fået lidt ideer til hvad, du kan gøre for at vise den her pige, at du er interesseret i mere. Hvis du stadig føler dig i tvivl eller har brug for en snak, så er du enormt velkommen til at kigge forbi vores chat. Held og lykke med det!
De bedste hilsner
Amanda