Vild efter sex?
brevkassespørgsmål af
Amanda
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg har fået menstruation og er begyndt at vær vild efter sex, men jeg ved at lidt mange fra min klasse er så liderlige som jeg er men drengende er umodne! Men jeg har en flirt og vi kysser tit, og på skolens toilet har vi prøvet at være nøgne og pille ved hinanden men så ringede det ind. Vi er tit hjemme hos ham fordi at der er ikke nogen hjemme om aftnen og natten.. men der ligger vi og ser film og jeg tænker kun på at have sex med ham! Men er lidt bange for at nogen ville opdage det! Men problemet er at jeg ikke tør spøger men vi har snakket meget om sex og at vi var lidt liderlige! Men hvad skal vi så gøre efter sex? Og hvilket hul skal hans pik op i? Og om jeg tør lave doggyen eller at sutte hans pik? Har lidt mange spørgsmål men ja håber i vil hjælpe? Ps vi kysser og snaver uafbrudt! Kh en sex lystig pige!

Svar:
Hej Amanda.
Det er meget almindeligt at begynde at få tanker om sex og lyst til det, når man er kommet i puberteten. Det lyder til, at du har gjort dig rigtig mange tanker og føler dig klar til at have sex med din flirt. Det er meget forskelligt, hvornår man er klar til at have sex. Man kan sagtens have haft tanker om det og onaneret i flere år, inden man har sex første gang, mens andre har sex relativt hurtigt efter at de er begyndt at interessere sig for det. Uanset er det vigtigt, at man mærker efter, om man er helt klar. At have sex er en meget intim og privat oplevelse, og derfor er det vigtigt, at ens første gang er med en, som man er tryg med. Mange oplever også, at der sker noget nyt med en - at man føler sig mere voksen og at en ny fase i ens liv begynder, og det skal man også være klar til. Så derfor vil jeg anbefale dig at mærke godt efter, om du er helt klar til at have sex med din flirt. Gennemsnitsalderen for danske unge, der har sex første gang er 16 år, så det er helt almindeligt at vente lidt til man er lidt ældre og mere klar.
Hvis du føler, at du er klar, men ikke helt ved, hvordan du skal spørge din flirt, så tænker jeg, at du kan prøve at spørge ham direkte, hvad han tænker om at have sex med dig. Hvis det er for meget, så tænker jeg, at du kan prøve at snakke med ham om, hvad han tænker om hans første gang, hvad han forventer af det, og på den måde få snakken ind på at have sex sammen. Hvis I bliver enige om at have sex, så kan det godt være, at det er bedst først at blive helt trygge med hinanden og jeres kroppe først. Du skriver, at I kysser uafbrudt. Det kan være, at I skal prøve at give hinanden handjobs inden I har sex, eller måske oralsex, hvis I begge har lyst og føler jer klar til det.
Hvis I aftaler at have sex sammen, så er det en god idé at aftale at tage det helt stille og roligt, og snakke om at det er okay at sige fra, hvis det bliver for meget undervejs. Og noget meget vigtigt at snakke om inden, er prævention. For det er vigtigt, at I beskytter jer, hvis I har sex. Det kan være, at du skal begynde på noget prævention, eller det kan være at I vil bruge kondom. Det er i hvert fald bare vigtigt, at I beskytter jer på den ene eller anden måde.
I forhold til dine konkrete spørgsmål: Du spørger til hvad I skal gøre efter sex. Jeg antager at du tænker på lige efter man har haft sex. Mange synes det er hyggeligt at putte og snakke om hvordan det var, mens andre begynder at lave noget helt andet, som man ellers ville lave, hvis man ikke lige havde haft sex. Så det er bare, hvad I har lyst til.
Så spørger du til, hvilket hul hans pik skal op i. De fleste dyrker sex, hvor pikken er i skeden. Man kan også dyrke analsex, men jeg vil råde dig til at begynde roligt med "almindelig" sex. I forhold til om I skal lave doggy, så vil jeg igen anbefale, at I tager det roligt, og måske ikke eksperimenterer så meget med forskellige stillinger, men starter ud med missionærstilling, altså hvor man ligger ovenpå hinanden. Man kan altid eksperimentere med stillinger, når man er blevet helt trygge med hinanden og det at have sex.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål. Igen vil jeg anbefale dig at mærke godt efter, om du er helt klar til at have sex, og husker at passe godt på dig selv hvis I vælger at have sex.
Mange hilsner Pernille