Jeg vil være mig selv igen! :(

brevkassespørgsmål

Jeg vil være mig selv igen! :(

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

hej jeg blev voldtaget for 4 år siden af en mand jeg kender , efter det skete blev han ved med at tage på mig når andre kiggede væk, og prøvet på at gøre det samme igen en aften min kæreste ikke var hjemme . mit liv har aldrig være det samme siden, om aften fare jeg op hvis jeg høre en ly og min kæreste ikke er hjemme, jeg tør næsten engengen gå på wc om aften, jeg har drømmer tit han vil komme og dræbe mig eller nogen jeg holder af, jeg ER BLEVEN MEGET indadvendt eller hvad man siger og har lyst til at sove mig fra dagene nogen gange , gider ikke rigtig være sammen med mennesker nogle dage skal der ingenting til før jeg bliver ked af det eller sur, jeg syntes også nogen gange det er svært at have sex med min kæreste. jeg vil bare vide om i har nogen gode råd til hvoirdan jeg kommer videre så jeg kan blive mig selv igen, for siden dengang har jeg bare ikke være mig selv! :( håber i kan hjæpe. jeg har fået en søn i mellem siden som jeg elsker over alt på jorden , og vil meget gerne have det her ud af mit hovede og mit liv, så jeg kan være der 110 % for min søn ikke kun 90 % håber i kan hjælpe .

Svar:

Kære pige 21 år

Først og fremmest vil jeg rose dig for at tage, det ofte meget svære skridt, at fortælle nogen om, at du har været udsat for en voldtægt. Du skriver, at voldtægten i påvirker din hverdag og dit psykiske velbefindende rigtig meget, og at du oplever mange forskellige reaktioner. Dette er på ingen måde unormalt, fordi de fleste ofre for seksuelle overgreb oplever at have forskellige reaktioner, der i større eller mindre grad hæmmer dem. Disse reaktioner kaldes posttraumatiske reaktioner, og vi ved, at man kan gøre forskellige ting for at minimere dem. I den forbindelse findes der i Danmark forskellige steder, hvor man kan opsøge professionel, psykologisk hjælp, så man kan arbejde med at få reaktionerne til at forsvinde. Dette er for det meste helt gratis, men den specifikke hjælp afhænger af, hvor du er bosat i landet. Jeg vil meget gerne tage en snak med dig omkring dine muligheder i forhold til at modtage hjælp – det lyder umiddelbart til, at du vil kunne have god gavn af dette, men det er selvfølgelig helt op til dig. Hvis du er interesseret i at høre mere om disse forskellige muligheder for hjælp, er du meget velkommen til at kontakte mig i "Center for Voldtægtsofre" og så spørge efter Sara. Telefonnummeret er 78 46 48 35

Jeg håber, at jeg i første omgang har besvaret dine spørgsmål, og at jeg hører fra dig igen

Venlig hilsen
Sara