vil tabe mig
brevkassespørgsmål af
naja
10 år
hej jeg en pige på 10 år vejer 30 kg og vil gerne tabe mig syntes jeg for tyk mit opholdsted er siger heletiden de bekymre for mig og mener jeg for tynd men jeg syntes jeg fed de snakker heletiden om at få mig indlagt og af den grund har de fjernet mit samvær med min mor forde de mener de skal ha øje på mig 24/7 SYNTES DU 30 KG ER ER FOR MEGET ELLER LIDT

Svar:
Kære Naja,
Det lyder til, at tanker omkring din krop og vægt fylder meget, så det er godt, du har valgt at skrive til brevkassen.
Jeg vil starte med at svare på dit spørgsmål omkring, om det er meget eller lidt at veje 30 kg, når man er 10 år.
Du skriver ikke, hvor høj du er, men 30 kg. lyder som en normal vægt for en pige på 10 år. Jeg tænker ikke, at du skal tænke over, at du er for tyk. Slet ikke.
Det er normalt, at man i perioder kan føle, at man er lidt større end man burde være, men du er i voksealderen, og derfor vil du hurtigt vokse fra det, hvis du vejer en smule for meget (hvilket det bestemt ikke lyder til!).
Det er forståeligt, at de voksne på dit opholdssted er bekymret for dig, for det lyder ikke godt, at du går og føler, at du er tyk, når du lyder til at være fin og normal. Det lyder dog voldsomt, at dit samvær med din mor er fjernet, men hvis det er sådan, så tager jeg det som et udtryk for, at de på opholdsstedet er meget bekymrede for dig.
Nogle gange kan der være andre grunde til, at man føler sig utilpas i sin krop, end at det skyldes overvægt. Det kan være forskellige tanker, situationer eller følelser, der gør, at man begynder at fokusere på sin krop. At man har brug for at flytte fokus fra noget, der er svært. Nogle mennesker kan have svært ved at håndtere deres følelser - hvis de fx har oplevet en sorg, et svigt eller vrede, og at de derfor prøver at kontrollere det gennem mad og et forvrænget syn på deres krop. Det kan også være, at man gennem sociale medier får en urealistisk tanke om, hvordan man skal se ud for at være en god og flot person.
Man kan også godt føle sig 'tyk' eller oppustet, hvis man føler, at man ikke får varieret mad.
Det vil være rigtig sejt af dig, hvis du kunne have mod på at tale med de voksne på dit opholdssted om, hvordan det kan være, at du føler dig tyk. Det er ikke sikkert, der er et svar på det, men det er godt, hvis I kan snakke om det, så du ikke skal gå med tankerne selv, og de derved kan hjælpe dig med dem.
Hvis du stadig er i tvivl, om du vejer for meget, så kan du bede om en tid ved din læge eller skolesundhedsplejersken, som kan måle, veje og snakke med dig om det.
Jeg håber, du kunne bruge svaret.
De venligste hilsner,
Kathrine.