vil ikke mere
brevkassespørgsmål af
Mikkel
19 år
jeg går hjemme lige for tiden. Skal starte i lære her snart men orker virkelig ikke.. mangler overskud til at møde op på erhvergsskolen. Det sgu ik fordi skolen fejler noget tror enlig bare det er mig den er gal med.
Bor ikke så lang fra skole, vi snakker 12 km så køre afsted hver morgen i bil. Men det lidt som om jeg ikke kommer afsted længere.
Da jeg startede på tømre uddanelsen gik det fint havde massere af motivation.

Svar:
Kære Mikkel
Det er meget naturligt at energien falder i løbet af vinterperioden. Det bliver mørkere, koldere, og oven i det, så sker der en hel masse i Danmark og verden, som kan virke meget overvældende. Så jeg tænker ikke at det er så mærkeligt at din motivation og energi er faldet.
Når det så er sagt, så kan jeg også læse at det påvirker dig rigtig meget, og gør dig i tvivl om der er noget galt med dig. Når det sker, så er det bare virkelig sejt at du reagerer på det, og søger råd. Og det er nok egentlig det råd jeg vil give dig med på vejen. Tal med dem omkring dig om hvad du oplever. Fortæl det til din familie, dine venner og måske endda dine lærere. Betro dig til en du er tryg ved, så du ikke skal gå med alt det her alene. Måske er det en hjælp i sig selv, fordi du så kan mærke støtte fra andre, eller måske finder du ud af at det er et tegn på at du skal lave noget andet i dit liv. For selvom du var motiveret da du startede, så kan det jo godt være at dine ønsker for livet har ændret sig. Og det er helt okay. Måske har du allerede gjort dig tanker om noget andet du synes kunne være sjovt at lave? Eller måske kunne det give mening for dig at lege lidt med de tanker. Altså tanker om at lave noget andet, uddanne dig til noget andet eller bare prøve noget helt nyt. I forhold til uddannelse, så kan du få råd og vejledning hos Evejledningen. De er super skarpe på hvilke muligheder der er, og kan måske hjælpe dig med at finde ud af hvilken retning du skal gå, og som du er motiveret for at gå. Du kan finde Evejledningen her: https://www.ug.dk/evejledning. Det kan også være at du bliver mindet om hvad der tiltrak dig ved uddannelsen i begyndelsen, og at du så kan finde tilbage til den motivation du havde tidligere. Det kan du også gøre alene, ved at lave en liste over fordele/ulemper ved din nuværende situation. Her vil jeg gerne lige indskyde at det jo er helt okay at skifte mening om noget, selvom man er langt i forløbet, og selvom du snart skal starte i lære. I den forbindelse, så kan det også være at det skift der sker, når du kommer i lære, hjælper dig med at finde motivationen igen, fordi du så skal noget andet end bare at være på erhvervsskolen. Måske handler det om at du har brug for at der sker noget nyt?
En anden mulighed er at du tager en snak med din læge. Ikke fordi jeg tænker at du er syg, men fordi at manglende motivation og lyst til ting som tidligere betød noget, kan være et tegn på depression. Det er svært for mig at vurdere ud fra hvad du skriver, da det mest handler om din uddannelse, og ikke om du oplever manglende motivation på andre områder. Men hvis du også synes at livet er svært på andre områder, og hvis du begynder at have endnu sværere ved at gøre ting (andet end at skulle i skole) og bliver mere ligeglad med hverdagen og verden, så kan det være et tegn på at du har brug for mere hjælp end dine venner/familie kan give dig. Og det kan din læge hjælpe med.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og du er altid velkommen til at skrive igen. Du er også velkommen i vores chat.
Venlige hilsner,
Signe