Vil have min mens
brevkassespørgsmål af
Emilie
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år der ikke har fået min mens alle andre piger i min klasse har fået det når de andre taler om det føler jeg min uden for min mor fik da hun var 12 så hvorfor har jeg ikke fået det endnu ved i hvordan man får sin mens hurtigere

Svar:
Kære Emilie
Jeg kan godt forstå at du rigtig gerne vil have din menstruation, når alle de andre piger i din klasse har fået deres.
Jeg ville gerne kunne give dig et råd eller to til noget du kan gøre for at den kom hurtigere, men sådan fungerer kroppen og puberteten desværre ikke.
De fleste piger får deres første menstruation når de er mellem 10-16 år. Det betyder også at der er en del tid endnu før man kan sige at der er "noget galt" fordi den ikke er kommet.
Hvis din krop ellers er gået i gang med at udvikle sig (kønsbehåring, hår under armene, bryster og måske udflåd) så er den på vej. Men din krop skal have den tid, den har brug for, og det eneste du kan gøre er at være tålmodig.
Jeg kan godt forstå, at du er ked af at være den sidste, for de fleste vil bare rigtig gerne være ligesom alle andre. Jeg synes du skal overveje at snakke med din mor om hvordan du har det. Det får ikke menstruationen til at komme hurtigere, men det kan gøre ventetiden lidt nemmere, hvis du ikke går helt alene med den her følelse af at være udenfor.
Mange hilsner Julie