Vil gerne være psykolog!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Brevkasse. Jeg har fundet ud af, at jeg gerne vil være psykolog. Jeg synes i hvert fald det lyder som et spændende job så vil gerne vide mere om det. Hvad kræver det? Er det svært at blive? Hilsen mig :-)

Svar:
Kære Dig
Hvor er det dejligt for dig, at du allerede nu har drømme om, hvad du godt kunne tænke at arbejde med, når du bliver voksen.
Når du arbejder som psykolog, arbejder du med mennesker og deres måde at tænke, føle, handle og opleve på. Som psykolog skal du have stor tålmodighed, da nogle af dine klienter måske vil komme til dig gennem flere år for at blive behandlet. Det er vigtigt at have overblik, mod til at træffe beslutninger, være handlekraftig og ikke mindst være i stand til at tale med mennesker med store personlige problemer og hjælpe dem.
Som uddannet psykolog, kan du for eksempel arbejde som praktiserende psykolog (omkring hver fjerde uddannet psykolog gør det) eller du kan arbejde inden for sundhedsvæsnet, skolevæsnet, den sociale sektor eller i private virksomheder.
For at blive psykolog skal du læse psykologi på universitetet. Det er en kandidatuddannelse, der tager 5 år. Og for at blive optaget på psykologistudiet, kræver det, at du har en studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx), eux eller en tilsvarende udenlandsk eller international eksamen.
Herudover er der en række specifikke adgangskrav, som du skal opfylde: dansk A, engelsk B, matematik B samt enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B. Alle fag skal være bestået.
Der er mange, der søger ind på psykologistudiet hvert år, og derfor er adgangskvotienten også høj. Det vil sige, at du for eksempel i år skulle have mellem 9,6 og 10,9 (afhængig af, hvilket universitet du søgte ind på) for at blive optaget gennem kvote 1 på psykologi. Men der er lang tid til, at du skal søge, og tingene kan ændre sig. Lige nu er det mest relevant, at du vælger de rigtige fag på de rigtige niveauer, når du kommer på din ungdomsuddannelse. Så er du på rette vej.
Held og lykke med det
Venlig hilsen Tina