Vil gerne tabe mig, og få en kondition!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, som overskriften siger vil jeg gerne komme igang med at tabe mig. Jeg er blevet meget tykkere efter sommerferien grundet at jeg stoppede til fforskellige sportsgrene. Jeg vil bare igang igen, men syntes det er svært! Hvordan ville det være nemmest at komme i form? Og hvis du evt kan give en madplan til forløbet ville det være pragtfuldt! Hilsen Z.

Svar:
Hej Z
Jeg syntes det er fedt at se, at du tager dit helbred og din kondition alvorligt og forsøger at komme i gang igen. Én ting er, at komme i dårligere form og tage på i vægt. Noget andet er, at sørge for at komme i gang igen og det kan føles meget sværere. Men så absolut ikke umuligt.
Og jeg kan godt garantere dig, at du ikke er den eneste der har den oplevelse efter sommerferien. Motionscentrene modtager et boom af tilmeldinger efter hver sommerferie, fra mennesker der har slappet lidt for meget af i ferien.
Komme i form
Du spørger, hvordan du nemmest kan komme i form. Det er ikke så nemt at svare på, fordi det føles forskelligt fra person til person, hvad der er nemt og svært. Men det der er fælles for alle er, at det skal føles sjovt og ikke super ekstremt hårdt, for så ender det med, at man mister lysten.
Du nævner ikke, hvilke sportsgrene du tidligere har dyrket, men det er oplagt at anbefale dig, at søge mod de samme aktiviteter som før. Dem kender du, din krop kender dem og det vil gøre det nemmer at falde ind i et system igen. Det kan selvfølgelig også være, at du er træt af dem og gerne vil prøve noget nyt.
På wikipedia.org ligger der en meget fin oversigt over, en del forskellige sportsgrene. Du kan prøve at kigge den igennem og se, om du får inspiration til noget af det, hvis du vil prøvet noget nyt.
Vægt
Du skriver i dit spørgsmål, at du ønsker at tabe dig. Du nævner ikke noget om, hvad din kost normalt består af, så jeg kan ikke komme så specifikt ind på det. Men jeg kan nævne hvad alle skal tænke på, når de vil tabe sig, forebygge overvægt og leve sundt.
De 8 kostråd:
• Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen.
• Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen.
• Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød - hver dag.
• Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager.
• Spis mindre fedt - især fra mejeriprodukter og kød.
• Spis varieret - og bevar normalvægten.
• Sluk tørsten i vand.
• Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen.
Læs mere her
På altomkost.dk kan du læse lidt mere uddybende om de 8 kostråd. Og på sundhedsguiden.dk kan du læse en hel masse mere om kost og ernæring. Her kan du også måle dit BMI tal, som er et tal der kan give et fingerprej om man ens vægt er sund eller ej.
Hvis det viser, at du er overvægtig, kan det være en god ide at du aftaler en tid hos din læge og snakker lidt med ham eller hende, så du kan få lagt en handlingsplan. Lægen kan også hjælpe dig igang med en madplan, som du efterspørger i dit spørsmål til mig.
Nu håber jeg, at du kan komme lidt videre.
Held og lykke med dit super gode "komme i form" projekt!
Claus