Vil gerne have flad mave. Råd?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej med jer. Jeg er en normalt til spinkelt bygget pige, 1.70 m høj og siger ca 65 kg i vægt (plus/minus). Jeg skriver fordi, jeg er lettere irriteret over min mave, der gør, at jeg altid ser smågravid ud (hvilket jeg ikke er). Det har den gjort i nogle år nu, selv da jeg var på højskole og dyrkede rigtig meget sport (dog også spiste en del mere end nødvendigt). Jeg har ikke nogen interesse i at tabe mere end nogle enkelte kilo, egentlig vil jeg bare gerne have en flot, flad mave. Jeg låner nogle gange min mors power hulahopring, løber ture med mellemrum og er begyndt at tage 100-200 mavebøjninger om dagen. Men det slår ikke rigtig igennem. Har I nogle råd til, hvordan jeg kan opnå mit mål? Jeg ved selv, at jeg kan lade være at proppe munden med mad, hvilket jeg nogle gange gør, hvis der er noget, jeg godt kan lide på bordet. Jeg tænker mere hen ad maveøvelser og hvor mange, jeg skal udføre om dagen. Kostråd måske? Jeg begynder muligvis til fodbold til maj af to måneders varighed. Men det er jo ikke ligefrem mavefedtet, der ryger der? Specielt ikke når det kun er en gang om ugen. Jeg er ikke dybt traumatiseret, men finder bare at jeg ville have det bedre i min krop, hvis maven passede til resten. På forhånd tak for svar og hav en dejlig sommer! Hilsen Løven.

Svar:
Hej Løven
Det er et virkelig godt spørgsmål du stiller, for jeg tror langt de fleste har et eller andet område på deres krop de ikke er helt tilfreds med.
Umiddelbart lyder det til at du har ret godt styr på det med træningen, så jeg ved i virkeligheden ikke hvor meget jeg kan hjælpe dig på det område. Det eneste jeg kan fortælle dig (og som du måske allerede ved) er, at man desværre ikke kan punktforbrænde. Det betyder at man ikke kan "nøjes" med at forbrænde fedt på maven ved at lave maveøvelser, kroppen vil nemlig forbrænde lidt over hele kroppen. Desuden birdrager styrketræning ikke voldsomt meget til fedtforbræningen, men hjælper i stedet med at opbygge musklerne. Så hvis du ønsker en flad mave er det vigtigt at du kombinere styrketræning (så mavemusklerne styrkes) og konditionstræning hvor pulsen kommer op, som fx. løb, fedtet på maven (og resten af kroppen) forbrændes.
Selvom træning er vigtig, kan man desværre ikke komme uden om kosten. I den sammenhæng, synes jeg på ingen måder du skal være bekymret over om du spiser lidt ekstra engang imellem, det tror jeg virkelig alle gør. Det vigtigste er bare at forsøge at leve sundt det meste af tiden, og sørge for at få rigeligt med frugt/grønt, fuldkorn, drikke vand osv.
Til sidst vil jeg lige nævne det indlysende faktum, at vi alle er bygget forskelligt. Så selvom vi gerne selv vil kunne sætte kroppen sammen, må vi også nogle gange lære at holde af vores store numse, skæve næse eller hvad det nu måtte være. Det er det der gør at vi ikke allesammen ligner, for det vil da virkelig være kedeligt :)
Mange forårs hilsner
Anne Marie