Vil gerne have en kæreste, men ved ikke hvornår/hvordan
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg kunne godt tænke mig en kæreste, men jeg er i tvivl om hvornår/hvordan.
Dette er mit sidste år på den skole jeg går på, og der er en pige i min klasse som jeg lidt kan lide, men fordi jeg allerede har spurgt hende om vi skulle være kærester, og at hun aldrig svarede, men markerede min besked som læst (spurgte over en besked), så tror jeg ikke at hun kan lide mig. Der er ikke rigtig nogle andre piger i min klasse som jeg kan lide, så jeg overvejer at vente til jeg begynder på gymnasie, og finder ud af om der er nogle der som jeg vil kunne lide, til hvis det viser sig at der er en fra min klasse som kan lide mig, og at jeg på det tidspunkt også kan lide hende.
Dog så overvejer jeg at bruge en dating-hjemmeside/app, hvis der er en jeg er gammel nok til at bruge, men til gengæld så kan det være at hvis jeg så finder en derfra som jeg bliver kærester med, at det så viser sig at der er en fra min klasse som kan lide mig, men at det så er for sendt.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg vente og se om det viser sig at der er nogen i min klasse som kan lide mig? Skal jeg vente til jeg går i gymnasie og måske få en kæreste der, eller skal jeg bruge en dating-hjemmeside/app? Eller skal jeg gøre noget andet?

Svar:
Hej du
Tusind tak for dit spørgsmål. At finde en kæreste er ikke nogen nem opgave, men jeg kan godt forstå, at du godt kunne tænke dig en kæreste. Det er rigtigt dejligt at være forelsket og holde af nogen, som man har det godt sammen med.
Du skriver, at du allerede har spurgt en pige fra din klasse, om I skulle være kærester på besked, men at hun ikke svarede dig. Det er vildt øv, at hun ikke svarede dig, men jeg synes, at det er rigtigt sejt, at du havde mod på at spørge hende.
Det er det samme mod, som du får brug for, når du begynder at date. For dating er ligesom en rutsjebane, der kan gå op og ned. Man kan have gode oplevelser med at møde mange søde piger og have gode dates. Men dating indeholder uundgåeligt også afvisninger, der er mindre sjove at få. Og nogle gange kan man stå tilbage med en tanke om, om man havde gjort noget forkert - eller at man selv er forkert. I den forbindelse tænker jeg, at det vigtigste er, at du husker dig selv på, at det ikke er fordi, du som person er forkert, men at I som par ikke var rigtige for hinanden.
Du skriver også, at du snart skal skifte fra skole til gymnasium. Og jeg kan virkeligt godt forstå, at du så er i tvivl om, hvornår det giver mening for dig at finde en kæreste. Jeg tænker, at det kan være en god idé at slå koldt vand i blodet og vente, til du starter på gymnasiet - særligt hvis der ikke er nogen af pigerne i din nuværende klasse, som har kæreste-potentiale. Det tænker jeg, fordi man ofte møder mange nye mennesker, når man starter på gymnasiet. Og fordi der i forbindelse med klassearrangementer og gymnasiefester vil være god mulighed for at snakke med piger og finde ud af, om der er en, som du kan lide. Men det er helt op til dig selv, om du gerne vil i gang allerede nu, eller om du hellere vil vente, til du er startet på gymnasiet - begge dele kan godt lade sig gøre.
Du skriver også selv, at det kan være en mulighed at bruge en dating-hjemmeside/-app. Det kan være noget, du allerede kan gå i gang med på nuværende tidspunkt, men det valg vil jeg egentlig lade være op til dig selv, og hvad du har lyst til. Der kan være både fordele og ulemper ved at date online. Nogle af fordelene kan være, at det er en god måde at komme i kontakt med (mange) andre, især hvis man er genert, og at det er nemt og trygt at date fra bag sin skærm. En af ulemperne kan dog også være, at man i starten kun får adgang til meget få detaljer om personen, man dater, og at man potentielt kan komme til at date en, som er anderledes i virkeligheden end online. En anden ulempe kan være, at man glemmer, at man også kan møde mennesker andre steder end online - hvad enten det er i kantinen, ved busstoppestedet eller til en privatfest. Der er altså mange måder at møde en kommende kæreste på, og det er vigtigt, at du gør det på en måde, som du selv føler dig tryg ved.
Samtidig bliver jeg nysgerrig på, hvordan det kan være, at du meget gerne vil have en kæreste. Selvom det er rigtigt rart at have en kæreste, er det også vigtigt at huske på, at det kræver en del tid og arbejde både at lære en ny person at kende og at få et forhold til at fungere - måske også lidt mere arbejde, end man lige havde regnet med.
Jeg vil gerne have lov til at afslutte mit svar til dig med et gammelt (og til tider lidt frustrerende) råd, som er, at kærligheden altid kommer, når man mindst venter det. Det betyder med andre ord, at når man holder op med at lede ihærdigt efter en kæreste, så står den rette pludseligt foran en, når man mindst venter det. Det kan derfor godt betale sig at puste ud og tage det stille og roligt med dating, for kærligheden skal nok finde sin vej frem til dig en dag på den ene eller den anden måde!
De bedste hilsner,
Marie