Onani og orgasme
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus Jeg er en pige på 18 år som aldrig før har onaneret. Jeg har som barn ikke haft et behov eller specielt lyst til det, til stor ærgrelse nu. Jeg har nu været i et forhold med en dreng i over et år og sex er et vanskeligt punkt. Han har meget ofte lyst hvor jeg nærmest aldrig er interesseret. Det presser dermed forholdet en del og det gør mig ked af det, selvom han er vildt sød omkring det hele. Mit problem er så at jeg stadig ikke har lyst til at prøve selv. At onanere. Jeg har åbenbart bare ikke behovet, men ved derfor ikke rigtig hvordan jeg kan hjælpe ham til at få mig til at komme. Hver gang vi prøver kommer det hele til at føles for meget og min lyst forsvinder. Så mit spørgsmål er efter råd til hvordan jeg får mere lyst til sex og måske endda lyst til at onanere selv. Det ville være det mest optimale for at jeg kan hjælpe ham med at få mig til at komme og derudover øge mængden af gange vi har sex.

Svar:
Kære du
Det er vigtigt for mig som det første at fortælle dig, at det er helt normalt, at nogle mennesker ikke oplever lyst til onani eller sex. Nogle mennesker har naturligt en stor lyst til sex, mens andre mennesker ikke har det. Lysten til sex og onani kan man ikke trylle frem, men man kan godt prøve nogle ting af for at se, om lysten skulle opstå.
Det lyder til, at du og din kæreste befinder jer i hver jeres ende af lyst-skalaen, og at det kan være svært at rumme i jeres parforhold. Derfor er det vigtigt at huske på, at man er to om at være i et parforhold. Der er helt sikkert ting, du kan prøve af for at øge din sexlyst. Men du kan ikke stå med ansvaret for det alene. Ansvaret for jeres sexliv er nemlig jeres begges, og I bliver derfor også nødt til at finde frem til en løsning i fællesskab. Parforhold indeholder kompromiser, hvor man nogle gange må give lidt mere - og andre gange holde tilbage. Det kan være rart at minde sig selv og hinanden om.
Du skriver, at det hele føles for meget for dig, når I prøver at have sex. Før jeg kommer til de gode råd, kunne jeg godt tænke mig at dvæle ved det. Hvad er det mon, som gør, at det bliver overvældende for dig? Den manglende lyst? Præstationsangst? Føles det ubehageligt? Er der noget, din kæreste gør, som du ikke bryder dig om? Har du mon fået sat nogle ord på den her følelse af at blive overvældet? Er det noget, du har talt med din kæreste om?
Når jeg læser dit brev, kan jeg heller ikke lade være med at blive nysgerrig på, hvor meget sex mon fylder i jeres forhold? Det kan godt være, at I ikke har sex særligt ofte - men hvor ofte prøver I at gøre det, hvor ofte taler I sammen om det, og hvor ofte bliver det til et frustrerende element for jer? Hvis det er noget, som fylder meget i jeres forhold, kan det også være en grund til, at det hele bliver for meget for dig. Det kan være, at du føler dig som den, der skal tage sig sammen, eller som om du svigter din kæreste, når du ikke har lyst? Det er ikke særligt rart at føle sig som årsag til problemet, og måske kan det også være med til at mindske sexlysten?
Og nu til de gode råd. Du spørger ind til, hvad du kan gøre for at få mere lyst til sex og onani. Intimitet i et forhold handler ikke kun om sex. Man kan lave mange andre ting i et forhold, som er intime og romantiske, og som måske kan give lyst til mere. Det kan være ting som at give massage, at putte sammen, at kysse og nusse, spise en lækker middag sammen eller at tage et bad sammen. Måske kan det være en idé for jer at prøve nogle af de ting først? Det kan også være, at I kan hjælpe hinanden med at onanere til en start?
Måske vil det også være rart for dig, hvis du og din kæreste aftalte nogle rammer for jeres sex. Det kan være, at I på forhånd skal aftale, at det er okay at sige fra? Det kan måske være med til at skrue forventningerne lidt ned og sikre, at I ikke bliver skuffede eller frustrerede. Det kan også være, at I skal aftale nogle bestemte tidspunkter, hvor I prøver at have sex? Det kan måske være rart at vide på forhånd, så du kan forberede dig. I kan prøve at se på, om der er noget, I sammen kan gøre for at gøre sex og onani trygt for dig.
Jeg håber, at du fik svar på det, du havde brug for. Hvis du har andre eller flere spørgsmål, er du velkommen til at skriver herind igen eller sende en SMS afsted på 25 80 60 60. Jeg sender et stort kram i din retning.
De bedste hilsner
Marie