Veninde spiser ikke specialt meget
brevkassespørgsmål af
Julie
14 år
Hej og på forhånd tak fordi du/i læser mit brev!
Ja min titel giver næsten svarte på hele mit spørgsmål.
Jeg har en veninde vi er ikke meget tæte, men vi er da ret gode venner. Her forloden til gymnastik i skolen var vi markere, og hun fortalte mig at hun skulle have spidst morgenmad, da hun følte hun dehydrede. Så spurgte jeg om hun aldrig spidste? og hun svarede at hun spidste omkring 1 måltid om dagen. Da vi ikke er så tætte ved jeg jo ikke om hun lyver, men det formoder jeg ikke. Nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre for bedst at hjælpe hende???
Hilsen en fortvivlet veninde!

Svar:
Hej
Det er godt at du tænker på hvordan din veninde har det, og gerne vil hjælpe. Det vigtigste du kan gøre er at være der for hende, og at vise at du gerne vil være hendes ven. Det  kan være at hun har det vanskeligt for tiden og ikke få spist nok, og det kan godt være at man kan mærke det på hende. Forleden sagde hun det til dig, da hun følte sig utilpas. Det kan du se som en tillidserklæring, at du godt må vide det.
Hvordan hun har det og hvor længe det har varet, det har meget at sige i forhold til om det et noget som er et egentligt problem for hende. For selvfølgelig har hun brug for en næringsrig kost, og det er også bedst at have spist om morgenen, hvis man først får frokost midt på dagen. Det kan for nogen være irriterende at spise lige inden idræt, men din veninde kunne tydeligvis mærke at hun ikke havde energi nok, og ikke fået nok at drikke. Det er vigtigst at hun drikker om morgen, særlig inden idræt. Hvis I er makkere en anden gang, kan det godt idé at spørge om hun har fået noget at drikke, eller simpelthen gå hen og fylde din egen flaske med vand og spørge om hun har en flaske med? På den måde kan man nogen gange indirekte hentyde til noget, uden at det bliver kontrollerende.
Jeg tror det er vigtigt for din venide at hun har din fortrolighed, så hun kan sige hvordan hun har det. Det kan være at hun selv har lyst til at sige noget mere til dig, men det er bedst at lade dt være op til hende hvornår I skal tale om det. Hun har sikkert brug for at I kan have det godt sammen, og tale om helt almindelige ting. Det er også fint at tale om mad, for eksempel hvad I hver især godt kan lide og hvad I bestemt ikke bryder jer om. Du kan også godt spørge lidt ind til hendes spisevaner, uden at du presser hende. Det kan være at hun fortæller dig nogen ting, som du kan høre at hun har store problemer med i hverdagen, for eksempel mangel på energi, og så er det en god idé at foreslå at hun taler med nogle voksne om det.
Det kan også være at I er flere (piger) der har opdaget at hun ikke spiser så meget, og så kan I tale sammen uden at behøver at I bagtaler hende. Det vil sige at hun må godt vide, hvis I for eksempel har talt sammen om at hun ikke spiste frokost. Det kan også være at I finder sammen om at købe noget lækkert til spisepausen. Det er godt lige at holde øje med om hun er sammen med nogle i spisefrikvarteret. Hvis du for eksempel spørger hende om hun vil sidde sammen med jer, kan det være at hun gør det for hyggens skyld, og så lidt hen ad vejen også spiser noget.
Husk at du kan gøre det der er lige til, nemlig være der for hende. Det kan også være godt for dig at tale med nogen og læse noget om spiseforstyrrelser, hvis du gerne vil vide mere. Se for eksempel https://hjaelp.lmsos.dk/ som er en forening der rådgiver om spiseforstyrrelser.
Læs også gerne svaret til 'har jeg en spiseforstyrrelse' - Se under # Teenageliv, pige 14 år.
Venlig hilsen Sara