Vejer for lidt.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa. Jeg har virkelig brug for hjælp til hvad jeg kan spise for at tage på. Hvad kan jeg spise for at tage hurtigt på? Jeg er fysisk handicappet og kan derfor ikke motionere. Jeg håber at du kan hjælpe mig. Mvh Stephanie

Svar:
Kære Stephanie
Hvis du skal tage på, skal du fortsat spise sundt, og også meget gerne ofte fx 3 store måltider og 2-3 mellemmåltider. Og så skal du jo ikke tænke på kalorier, så du kan spise havregryn om morgenen med nødder, mandler, kokosmel, banan, jordbær og letmælk eller du kan spise rugbrød med ost og æg til, giv dig god tid og nyd din morgenmad. Hvis du drikker kaffe kan du lave cafelatte, så får du også nogle kalorier fra mælken der.
Til frokost kan du spise avocado med cremefraiche/salt/peber og evt. citron og rejer, leverpostejmad, torskerogn med remoulade osv. Til aftensmad grøntsager evt. gratineret med ost eller en god råkost med olivenolie/citron dressing, kød/fisk og ris/kartofler/pasta eller bulgur. Til mellemmåltider kan du spise grovbrød med ost eller andet pålæg, yoghurt med frugt eller et stykke hjemmebagt kage. Du kan også lave en god smoothie med banan og anden frugt, vanilje og ingefær og tilsætte noget proteinpulver og flødeis, så får du mange kalorier forholdsvis nemt. Du kan spise tørret frugt og lidt chokolade – gerne mørk.
Med venlig hilsen Eva