Vejen til socialrådgiver
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa Er det en god eller dårlige idé at tage social- og sundhedshjælper/ assistent uddannelse med henblik på at videre uddanne sig som socialrådgiver? Vi er en del i 10.klasse, som er uenige om dette. Tre af os piger ønsker at blive socialrådgiver, men vi vil meget gerne undgå at tage på gymnasium, specielt fordi vi har meget svært ved matematik. Vi tænker, at SOSU vejen er god, da man får så megen menneskelig erfaring, men hvad siger i? Vi vil helst ikke begå en dum fejl, hvad angår så stort et valg omkring vores fremtid.

Svar:
Hej pige på 17 år.
Det lyder som om I er i gang med en større diskussion omkring uddannelser, hvor der derfor er mange meninger i spil. Lad mig med det samme sige, at det der er den rigtige vej for en person, ikke nødvendigvis er den rigtige for en anden. Derfor er det vigtigste du kan gøre at vælge det, som du føler er rigtigt for dig.
Du spørger om det er en dårlig idé at vælge vejen som social og sundhedsassistent for at blive socialrådgiver. For at blive optaget på uddannelsen som socialrådgiver skal man enten have en gymnasial uddannelse eller have social og sundhedsuddannelsen trin 2 eller lignende samt naturfag, dansk og engelsk på C niveau. Den ene vej ind er lige så god som den anden - man kan altså ikke sige, at det er en dårlig idé at gå social og sundhedsassistent vejen. Faktisk tænker jeg, at man som du siger her får muligheden for at få noget erfaring med at arbejde med mennesker, som kan være gavnlig i arbejdet som socialrådgiver. Du skriver dog, at at det specielt er fordi, at du og dine veninder har svært ved matematik, at i gerne vil undgå gymnasiet. Hvis man vil optages på socialrådgiveruddannelsen, kræves det at man har naturfag, som inkluderer matematik, på C niveau. Det får man i gymnasiet mens man hvis man går social og sundhedsvejen, skal man sørge for ved siden af at læse naturfag, samt engelsk og dansk på f.eks. VUC. Altså - er der desværre ingen direkte vej uden om matematikken.
Mit råd til dig er at prøve at overveje om du ønsker at gå social og sundhedsvejen mest for at undgå matematikken eller om du ønsker at gå den vej, fordi du ønsker at arbejde inden for social og sundhedsområdet. I sidste ende skal du jo vælge det der er rigtigt for dig og ikke det, som andre synes er rigtigt. Hvis du alligevel synes, at gymnasievejen trækker mest, kan du jo overveje at få erfaringen med den menneskelige kontakt via sommerjob eller lign. Uanset hvad vil jeg ønske dig rigtig god fornøjelse med vejen til socialrådgiver.
Bedste hilsner
Anne