Vegetar + elitesport
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej! Jeg er eliteidrætsudøver og vegetar. Min omgangskreds, specielt mine forældre, er overbeviste om, at dette ikke er en sund kombination. Grundet min træningsmængde er det derfor også svært for mig at passe alle måltiderne, hvilket gør mig træt, og konsekvensen af dette er, at jeg ikke kan yde mit bedste hver gang. Jeg er personligt 'bange' for at jeg mister mine muskler, da dette vil forsage stor forringelse af mine præstationer. Mit spørgsmål er altså: Skal jeg tage kosttilskud? Og i så fald hvilke? Hvordan får jeg nok protein? Og får jeg nok jern? Er det usundt at være vegetar og elitesportsudøver? Er der andre ting, jeg specielt skal være opmærksom på? Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig!
Tak for et rigtig godt spørgsmål. Jeg vil forsøge at besvare de spørgsmål du kommer med her, men jeg vil alligevel også anbefale dig at du opsøger en diætist, der kan hjælpe dig med at lave en konkret kostplan. Det er ikke muligt for mig, da jeg langt fra har alle de oplysninger jeg ville skulle bruge. Du kan med fordel lave en 3 dages kostundersøgelse og medbringe til diætisten. En kostundersøgelse skal indeholde alt hvad du har spist og drukket i 3 dage. Og det hele skal afvejes! Det er ret bøvlet, men altså en stor fordel for diætisten! Du kan også medbringe en oversigt over hvilken træning du har lavet og i hvor længe.
Generelt skal en pige på din alder indtage 12 - 18 mg jern dagligt. Nogle gode (vegetariske) kilder til jern kan være:
Hvedeklid : 19 mg/100g
Mandler: 4,5 mg/100g (også en god kilde til det gode fedt)
Sesamfrø: 14,5 mg/100g (også en god kilde til calcium)
Æg (blommen): 5,5 mg/100g (jeg tog denne med fordi æg også indeholder en masse andre gode ting, men jeg ved ikke om du er lacto/ovo vegetar eller hel vegetar.)
Protein er meget mere kompleks når det kommer til elitesport og vegetarisme. Som elitesportsudøver har du generelt brug for mere protein, men præcis hvor meget kræver en udregning baseret på dine data omkring højde/vægt/alder og træningsmængde. Præcis hvilken protein der er bedst for dig kan jeg heller ikke svare på. Der findes nemlig både protein af høj biologisk værdi og af lav biologisk værdi. Protein af høj biologisk værdi findes i dyrisk føde, dvs. hvis du havde mod på at spise kylling, ville det være en helt anden historie. Igen noget diætisten ville kunne tale meget mere med dig om.
Du skriver at det er svært for dig at overholde alle måltider. Jeg synes det ville være en god idé hvis du fandt en måde hvorpå det kunne lade sig gøre. Når du dyrker så meget sport er det meget vigtigt at din krop får tilført alt det energi den skal bruge, ellers vil det gå ud over din præstation som eliteidrætsudøver.
Det er ikke usundt at være vegetar og elitesportsusøver, det er bare lidt mere bøvlet i starten, men når du først finder en god plan tror jeg du vil få meget mere ud af din sport.
Jeg har fundet en pjece som jeg tror du og dine forældre vil kunne bruge. Tryk her.
Mange hilsner og god vind med din sport
Line