Vegetar
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Jeg ville spørge om det er sundt at være vegetar/veganer, når man ikke er helt udvokset endnu. Jeg er 15 år og jeg vil gerne være helt veganer, men jeg har den sidste uge spist vegansk og jeg har spist mig mæt i sunde ting selvfølgelig, men jeg har tabt mig, hvad kunne grunden til det være? Min mor siger, at det ikke er så sundt at være veganer, så derfor vil jeg nok bare fortsætte som vegetar og ikke veganer, men hvad skal man være obs på og sådan noget?

Svar:
Hej med dig
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, for der er mange ting man skal være opmærksom på når man omlægger sin kost til en vegetarisk eller vegansk, især når man stadig vokser.
For at begynde med dit spørgsmål om hvorfor du har tabt dig på mens du har levet vegansk, vil jeg først og fremmest nævne at der kan være rigtig mange grunde, men her er nogle af de mere sandsynlige:
Mange der omlægger deres kost til vegansk/vegetarisk, vil til at starte med spise rigtig mange grøntsag og frugter. Grøntsager og frugter har generelt et lavt energi/kalorie indhold, hvilket betyder at man får mindre energi fra maden end man forbruger. Derfor vil kroppen tage energi fra fx. fedt/muskler og på den måde taber man sig.
En anden mulighed (lidt i forlængelse af den første) er at man i starten, måske ikke er så opmærksom på at éns energi/kalorie indtag ofte falder når man ikke længere spiser kød, fisk osv. og i stedet spiser en masse grøntsager. Det mange derfor gør er at sørge for at få nødder, olier, frø/kerner o.l. som alle kommer fra planterige, men samtidig indeholder mere energi end frugt og grønt.
En sidste mulighed (som jeg vil komme med her, men der er naturligvis mange flere) er, at man pludselig bliver meget opmærksom på sin kost ved en kostomlægning, og derfor begynder at udelukke "usunde" ting som fx. slik, chips og kager, der alle (igen) indeholder mere energi end frugt og grønt :)
I forhold til anden del af dit spørgsmål, synes jeg det er en rigtig god beslutning at du har valgt ikke at leve vegansk. Det er ikke fordi det er usundt at leve vegansk, men der er rigtig meget man skal være opmærksom på, som fx at få nok energi, som jeg allerede har skrevet flere gange. Det er ikke kun pga. vægttab man skal sørge for at få nok energi, men også bare noget så simpelt som at kunne følge med i en time i skolen, kan nogle gange virke uoverkommeligt hvis kroppen er træt og ikke har fået nok energi.
Vegetarer kan opleve samme problem, så derfor handler det om at du er opmærksom på hvad du spiser, og ikke mindst at du spiser nok!
En af de problematikker du også skal være opmærksom på er, at få nok protein. Protein er kroppens byggesten og er derfor meget vigtige ikke mindste når du stadig vokser. Protein findes især i kød, fisk og andre fødevarer fra dyreriget, men findes også i fødevarer fra planteriget (dog i mindre mængder) som fx. bønner, linser, spirer og nødder.
I forhold til vitaminer og mineraler, findes de fleste i plantefødevarer, men B12 er et vitamin der udelukkende findes i animalske (fra dyr) fødevarer. B12 er som regel ikke et problem for vegetarer, har stadig får nogle animalske fødevarer, men veganere skal tage et tilskud. Nogle har også problemer med at på nok jern, men her kan man igen tage et tilskud eller sørge for at spise fødevarer der indeholder jern. Inden du skynder dig ud og køber et kosttilskud af enten B12 eller jern, vil jeg dog råde dig til altid at spørge din læge!
En sidste kommentar jeg har (og som du måske ikke bliver så glad for at høre) er, at jeg synes du skal gøre op med dig selv hvorfor du gerne vil være vegetar/veganer. Er det fx. dyrevelfærd, kunne det måske være en mulighed at skifte til økologiske fødevarer, her er der nemlig regler om hvordan dyrene skal behandles. Grunden til jeg skriver dette er, at der er så mange flere ting man skal være opmærksom på når man (næsten) udelukkende lever af fødevarer fra planteriget. Kostens sammensætning, energi indholdet, vitaminer og mineraler er kun én ting, det sociale i at kunne spise det samme som de andre (og ikke skulle have sin egen mad med hver gang) er en anden ting.
Jeg kan hverken sige om det er sundt eller usundt at leve som vegetar, men det kræver meget energi og planlægning at gøre det.
Jeg håber du kan bruge svarene, selvom de blev lidt lange :)
Mange hilsner
Anne Marie