Vegetar?

brevkassespørgsmål

Vegetar?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

Hej! Jeg er en pige på 14 år der gerne vil være vegetar, eller endnu bedre veganer. Men problemet er bare at jeg for et halvt år siden havde en spiseforstyrrelse og derfor er mine forældre bekymret om det her med vegetarismen. Men jeg gør det ikke på grund af at jeg vil tabe mig! Jeg gør det pga. af de etiske, miljømæssige årsager! Jeg er nok lidt en sundhedsfreak der går meget op i groft mel og de rigtige fedtstoffer. Min mor kalder det en 'sundheds-mani' og vil virkelig ikke have jeg bliver vegetar. Hvad gør jeg? :s

Svar:

Hej med dig

Det er en meget vigtig problemstilling du stiller op. Du har garanteret hørt meget om miljøet i skolen, i nyhederne og andre steder, og at det er vigtigt at vi passer godt på vores miljø. Det er også helt rigtigt, at vi skal passe godt på vores jord.

Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du spørger om det ville være en god idé at blive vegetar, fordi du synes det er en måde hvorpå du kan hjælpe med at passe godt på miljøet.

Hvis man ser på det rent ernæringsmæssige er det meget bøvlet at være vegetar og endnu mere bøvlet at være veganer. Hvis man vælger det, skal man være meget bevidst om hvordan kosten er sammensat, og at man får dækket alle sine behov for proteiner, og nogle andre vigtige vitaminer som er meget svære at få uden kød.

Du er stadig teenager og det er derfor meget vigtigt, at din krop, uden problemer, har adgang til alle de vigtige næringsstoffer, så du kan opbygge en ordentlig krop. Husk på hvor mange år du skal bruge den :-)

Så altså ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt vil jeg ikke anbefale dig at blive vegetar.

Men nu spørger du jo også til den miljømæssige side, og her er det rigtigt, at det ikke er så godt for miljøet at spise så meget kød som hver dansker i gennemsnit gør. Hele Danmarks kødforbrug er blevet regnet ud og derefter er det delt ud i lige store portioner på alle danskere.

Det viser sig at hver dansker i gennemsnit spiser for meget rødt kød, altså kød fra eksempelvis køer, og i de store mængder er det ikke godt for miljøet. Men det betyder ikke at vi helt skal holde op med at spise kød. I stedet betyder det at det ville være godt for miljøet hvis man nøjes med at spise rødt kød 1 - 2 gange i ugen, og i stedet spiser mere fjerkræ og fisk der ikke er så miljøbelastende.

Jeg kan altså heller ikke ud fra et miljømæssigt synspunkt anbefale dig at blive vegetar.

Jeg synes det er rigtig flot at dig, at du i en alder af 14 år tænker på miljøet, det er fint du har en mening, men husk på at der er rigtig mange andtre ting, du også kan gøre for miljøet. Her er nogle eksempler:

Spar på strømen, ved at huske at slukke lyset i de rum du ikke bruger, og sluk også tv og computer på stikkontakten, når du heller ikke bruge det.

Tag cyklen frem for bil eller bus.

Spar på vandet ved at tage kortere bade, og vask op i hånden i stedet for opvaskemaskine.

Vælg frugt og grønt der er i sæson og som har haft en kort transporttid.

Husk også at der er mange voksne der tager sig godt af miljøet, så du skal ikke være bekymret :-)

Mange hilsner og glædeligt (forhåbentligt snart) forår!

Line