Vegetar?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at være vegetar og har overvejet det flere gange og er også næsten begyndt på det, men der er altid et eller andet der ødelægger det.. Jeg har hørt at man skal spise piller og bønder og alt muligt for at kroppen ikk bliver ødelagt osv.? Har i/du en ide til hvordan jeg kan fuldføre mit ønske om at blive vegetar? Jeg har selv dyr og synes det er vildt irreterende når mine naboer eller andre siger, ej, den ville være god på grillen eller stegt kat smager dejligt, eller kanin suppe smager så godt skal vi ikk prøve det? - Det irretere mig grænseløst! Knus

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit rigtig fine spørgsmål. Jeg kan godt forstå det er rigtig irriterende, når dine naboer eller andre siger sådan nogle ting, og jeg synes du skal bede dem lade være med det. Måske du kan fortælle dem at du bliver rigtig ked af det, og træt af det når de siger sådan?
Jeg kan forstå at du gerne vil være vegetar, fordi de siger alle de skøre ting. Du kunne måske prøve at være vegetar et stykke tid, og se hvordan det går, men det er en god idé hvis du vil spise bare lidt kød. Det kunne måske være 1-2 gange i ugen.
De fleste vegetarer er det, fordi de enten er allergiske overfor animalske produkter (kød, æg, mælk, smør og andre ting der stammer fra dyr), eller fordi de synes kød smager grimt. Nogle er også vegetarer af politiske årsager. Det betyder at man ikke vil spise kød fordi man synes det er synd for dyrene, eller fordi man ikke synes dyrene bliver behandlet ordentligt. Her i Danmark kan du dog være helt sikker på at dyrene har det godt, og ikke har smerter når de bliver slagtet. Der er mange regler for den slags i Danmark.
Der findes flere former for vegetarisme. Den mest kendte er lacto/ovo vegetarisme. Lacto betyder mælk og ovo betyder æg. Dette er altså en form for vegetarer der spiser mælk (og mælkeprodukter) og æg. Nogle spiser også fisk og skaldyr. Hvis du er fast besluttet på at blive vegetar er det denne form jeg vil anbefale dig. Sørg for at spise æg ca. 2 gange i ugen, drik en halv liter mælk og spis et stykke ost hver dag. Det er også en rigtig god idé at spise ca. 250 gram forskellig fisk i ugen.
De største problemer vegetarer har, kan være at få nok protein, jern og et vitamin der hedder B12. B12 findes kun i animalske fødevarer, men hvis du spiser æg og mælkeprodukter skulle dette altså ikke blive et problem. For at få nok protein kan du supplere din kost med forskellige bønner og bælg frugter. Det kan for eksempel være kikærter, kidneybønner, linser osv. De giver også en bedre mæthedsfornemmelse. Jern findes blandt andet i kød, og det kan være en fordel at tage jerntabletter. Det anbefales dog for det meste kun til gravide kvinder.
Så ja, det er en god idé at spise forskellige bønner, men der er ingen grund til at spise en masse piller. Hvis du er nervøs for at få vitaminer nok at du supplere med en god vitaminpille. Det kan de hjælpe dig med på apoteket.
Sidst, men ikke mindst synes jeg du skal gå på biblioteket og låne nogle vegetariske kogebøger. Prøv at lave mad efter dem et stykke tid, så er det nemmere at se om det er noget for dig at være vegetar.
Puha, det blev et lidt langt svar:-)
Jeg håber du kan bruge det, ellers må du meget gerne skrive igen!
Mange hilsner fra
Line