Vegetar?

brevkassespørgsmål

Vegetar?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej! Jeg har længe gået og overvejet at blive vegetar, og besluttede mig så for at blive det. Min mor synes det er fint nok, men jeg skal undersøge hvor jeg kan gøre, istedet for at spise kød. Der skal lige siges, at jeg ikke vil spise de der piller der indeholder kød, da det jo lige er det jeg ikke vil indtage. Jeg vil ikke være sådan en "falsk" vegetar, som også spiser fisk og fjerkræ, da det da også har været levende væsner. Jeg har hørt om, at man bare kan spise en masse bønner, nødder, æg og mælkeprodukter. Er det sandt? Har du nogle idéer? Er der nogle bivirkninger jeg kan risikere? Jeg skal nok også nævne, at jeg er 163 høj, vejer 55 kilo og jo stadig er i voksealderen. På forhånd tak.

Svar:

Kære vegetar

Det er nok fordi langt de fleste mennesker spiser kød, at nogle tror, at det er så vanskeligt at være vegetar. Det er langt fra kompliceret at leve vegetarisk!

En sund kost er en varieret kost. Derfor spiser vegetarer typisk en kost med både forskellige kornprodukter, frugt og grønt, bælgfrugter, nødder og frø, med supplement af mælkeprodukter og æg. Hvis du spiser varieret og sundt, er der ingen bivirkninger ved at være vegetar, heller ikke selv om du er i voksealderen!
Protein finder du bl.a. i bønner, linser, kikærter, æg, ost og mælkeprodukter.

Jeg spiser selv meget grønt, selv om jeg også spiser kød (mest fisk), men begge mine to voksne drenge er vegetarer, og den ene har også været veganer, og det blev de da de gik på efterskole.
En af mine kæpheste er, at man skal sørge for at få protein i alle sine måltider – også gerne i mellemmåltiderne, men du kan sagtens få protein nok i en vegetarisk kost, men du skal bare tænke over det og planlægge.
Nogle af de bønner man spiser som vegetar skal stå i blød i mange timer inden de kan tilberedes, og det gør måske at nogle vegetarer lidt for ofte tyr til de nemme løsninger og spiser for meget brød med ost. Men i virkeligheden gælder det uanset hvordan man spiser, at hvis man planlægger og forbereder og fx laver mad til et par dage, så får man nemmere et sundt og nærende måltid, frem for at man først begynder at tænke på hvad man skal spise, når man er hundesulten!
Det er fx en rigtig god idé at sætte en hel pose bønner i blød og koge dem efter anvisningen, og så fryse dem i mindre portioner.

Vegetarisk mad kan have en helbredsmæssig fordel, da den typisk naturligt vil indeholde mere af f.eks. fibre, komplekse kulhydrater, antioxidanter og C-vitamin end mange andres kost, og med en vegetarkost er det langt lettere at opfylde kostanbefalingerne om at spise min. 600 gram frugt og grønt om dagen. En række undersøgelser har da også peget på, at vegetarisk kost kan give sundhedsmæssige fordele og væsentligt reducere risikoen for en række sygdomme, bl.a. fedme, hjerte-kar-sygdomme, blodpropper, diabetes og visse typer af kræft.

Du kan finde opskrifter på nettet og du kan også gå ind at kikke på Vegetarforeningens hjemmeside – her står en masse godt, og der er også en rigtig masse gode opskrifter: http://www.vegetarforening.dk/index.htm
Endelig kunne du snakke med dine forældre om de vil abonnere på en økologisk grøntsagskasse, det kan man få mange steder enten hver uge eller hver anden uge, og det er superlækkert for så får man varierede grøntsager, og der er ofte opskrifter med.

Rigtig god fornøjelse med din sunde nye livsstil
Eva