Ved ikke hvad jeg synes om drikkeri
brevkassespørgsmål af
Matilda
16 år
Hejsa CH,
jeg har altid haft den holdning, at man sagtens kan have det sjovt uden alkohol, og at der virkelig ikke er nogen pointe i at drikke så meget, at man får det dårligt og ikke kan huske dagen før. Så var jeg til sidste skoledag, hvor folk selvfølgelig bringer alkohol med sig. Jeg mødtes med en gammel ven som jeg fik kontakt til efter at have været væk fra hinanden i cirka to år. Han er typisk en af dem som drikker meget og går til fester hele tiden. Han er en god ven, men han havde lidt forståelse for, at jeg ikke havde lyst til at drikke alkohol på dagen, eller bare havde lyst til at prøve noget. Han blev konstant ved med at spørge om jeg ikke havde lyst til noget og om jeg ville til fest. Jeg tror jeg oplevede en mild afpresning, som i sidste ende ikke var særlig rart men jeg stod stærk og tog ikke imod noget. Nu har jeg det som om, at jeg ikke helt ved hvad jeg synes om alkohol. Jeg tror stadigvæk, at jeg ikke har lyst til at have noget med det at gøre, men det er som om at lysten til at prøve at drikke, og at være fuld kravler lige under huden, og jeg kan ikke lide den følelse. Hvordan kan man have lyst til at prøve noget man ikke har lyst til at prøve?

Svar:
Hej Mathilda
Først vil jeg rose dig for, at du er stærk og har turdet stå ved dine holdninger omkring alkohol. Her tænker jeg især på, at du har kunnet sige fra over for presset under sidste skoledag. Mange unge oplever, at det kan være svært at stå ved den slags holdninger, når alle andre omkring én selv ikke forstår dem. Det er flot gjort.
Du skriver, at lysten til at prøve at drikke og at være fuld kravler lige under huden, og at du ikke bryder dig om den følelse. Og du undrer dig over, hvordan man kan have lyst til at prøve noget, som man er imod. Som ung er man både igang med at finde ud af, hvem man er, og hvad man står for, men samtidig er man også igang med at udforske nye ting og eksperimentere. Så du skal ikke være bange for, at lysten til at prøve at drikke dukker op, selvom du er usikker på, om du egentlig har lyst. Det er en helt normal følelse.
Hvis du vælger at prøve at drikke, så vil jeg råde dig til, at du prøver det  i selskab med venner, som du er tryg ved, og som du ikke føler et pres fra. Det kan også hjælpe at fortælle dem, du er sammen med, at det er din første gang, du prøver alkohol, og at du gerne vil tage det med ro. Hvis du stadig er nysgerrig, men ikke vil drikke, så er det også helt okay. Det vigtigste er, at du mærker efter, hvad du har lyst til, og siger fra overfor det, du ikke har.
Jeg håber, at mit svar var brugbart.
Hilsen Lucia