Ved ikke hvad jeg skal gøre

brevkassespørgsmål

Ved ikke hvad jeg skal gøre

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Hej. Først vil jeg lige være sikker på at man ikke kan se hvem der skriver lige nu er nemlig lidt nervøs. Jeg tror nemlig jeg har fået min menstruation, men det var mere brunt og klistrede så er ikke sikker, men hvis det er det har jeg lige nogle spørgsmål. Jeg har hørt at der går cirka 28 dage inden du får det igen men at det vare 2 til 7 dage, men tæller de 28 dage så efter de 7 dage hvor det varede eller fra den første dag vil nemlig gerne skrive ned og skal man også bruge bind når de 2 til 7 dage er gået? Håber i kan hjælpe.

Svar:

Hej med dig,

Man kan ikke se hvem, der skriver. Det eneste jeg og andre kan se er, at du er en pige på 12 år. Derudover er du helt anonym :)

Angående dit spørgsmål: Det er helt normalt, at menstruationen kan være brun og klistret - uanset om det er din allerf'ørste menstruation, eller det er den første dag i din menstruation nr 100. Som oftest er det et tegn på, at menstruationen er ved at gå i gang, men ikke er kommet helt i gang endnu. Første gang du har din menstruation er det ikke unormalt, at der kun kommer det brune og klistrede. Men det kan også sagtens være, at der kommer friskt blod (det røde blod). Ligeså mange forskellige piger og kvinder vi er, ligeså mange forskellige "første menstruationer" er der.

Det er rigtigt, at cyklus i gennemsnit er 28 dage, men alt fra 21 til 35 dage er normalt. Helt i starten, når man begynder at få sin menstruation, kan det godt være meget uregelmæssig. Nogle oplever, at der går et halvt til et helt år mellem deres to første menstruationer, og efter det går der måske to-tre måneder imellem, indtil kroppen har fundet sin rytme. Men der er også nogle der oplever, at menstruationen er regelmæssig fra starten. Begge dele er helt normalt. Dagene i en cyklus tælles fra første dag i den ene menstruation til første dag i den næste.

Det er helt rigtigt, at menstruationen typisk varer 2-7 dage. Men igen er vi forskellige, og derfor kan der godt være nogle, som bløder længere end det. Du behøver kun at bruge bind de dage du bløder. Det vil sige, at bløder du i tre dage, behøver du kun at bruge bind i tre dage. Men bløder du i ini dage er du nødt til at bruge bind i ni dage. Hen imod slutningen af din menstruation vil du formentlig mærke, at du begynder at bløde mindre. Du kan enten bruge bind helt ind til du ikke bløder mere, eller også kan du skifte til et trusseindlæg den sidste dag eller to, hvis din blødning er svag nok til, at trusseindlægget kan klare det.

Jeg kan desværre ikke give dig et endegyldigt svar på, hvordan lige netop din menstruation er, da det er forskelligt fra person til person. Samtidig er der mange, der oplever, at cyklus og varighed for menstruationen ændrer sig med alderen, ligesom der er mange præventionsmidler (p-piller, spiral, etc), der kan påvirke menstruationen. Jeg håber dog alligevel du kan bruge mit svar.

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål