Forelsket i bedste ven
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er forelsket i min bedste ven, men han er forelsket i en anden.  Han fortæller mig alt om hende og det knuser mig fuldstændigt indvendigt. Jeg føler mig jaloux på hende, men også vred over, at jeg ikke bare kan acceptere at han har følelser for en anden. Jeg vil ikke miste ham som ven men det gør fysisk ondt, at høre om deres flirt. Hjælp

Svar:
Kære dig,
Det er virkelig hårdt at være forelsket i sin bedste ven – især når han er optaget af en anden. Du står i en situation, hvor dine følelser støder sammen med virkeligheden, og det gør ondt. Det er helt normalt at føle jalousi og frustration, og det er okay, at du ikke kan være glad på hans vegne lige nu. Det betyder ikke, at du er et dårligt menneske – det betyder, at du har stærke følelser og er ramt.
Når det gør så ondt, som du beskriver, er det et tegn på, at du måske skal tage lidt afstand – ikke nødvendigvis bryde venskabet, men give dig selv plads til at trække vejret. Det er svært at være tæt på nogen, man har følelser for, når det hele tiden minder én om, at de ikke har det på samme måde.
Overvej også, om det er på tide at være ærlig over for ham. Måske ved han slet ikke, hvordan du har det? En åben samtale kan enten føre til mere forståelse – eller hjælpe dig med at komme videre.
Uanset hvad, så er det vigtigste lige nu, at du passer på dig selv. Det er ikke egoistisk – det er nødvendigt.
Alt det bedste fra,
Camilla