Ved ikke hvad det er?
brevkassespørgsmål af
Magnus
15 år
Når jeg trækker forhuden tilbage, er forhuden klisteret fast til penishoved, men jeg kan godt trække den helt tilbage, men ved om det er normalt? Mit penis er meget følsomt og lidt rød, igen kløen eller noget. Jeg født for tidligt. Med ved om min penis og vokset helt i endnu eller noget den er 11 cm ca, er bare lidt i tvivl om det er forhudsforsnævring eller noget, eller det er, fordi jeg ikke er udviklet endnu, er kun 1,67. Min storebror voksede også sent, er bare nysgerrig

Svar:
Hej Magnus
Umiddelbart lyder det ikke som forhudsforsnævring, hvis du kan trække forhuden helt tilbage, men det er nok kun din læge, der kan give et sikkert svar. Det lyder dog helt sikkert ikke særlig rart med det kløen og rødme. Det kan også være af en anden grund en forhudsforsnævring. Fx kan huden blive irriteret af enten manglende manglende vask eller vask med sæbe - det har den nemlig ikke så godt af. Du kan derfor prøve at sørge for at vaske din penis grundigt med vand under forhuden oftere end du gør nu eller stoppe med at bruge sæbe dér og se om det hjælper.
Det kan også være på grund af sådan noget som svamp eller en infektion. Hvis det er tilfældet, vil du kunne få fx salve eller tabletter hos din læge.
Hvis ikke det nogenlunde hurtigt går væk af sig selv, kunne det nok være en god idé at få din læge til at se på det og få et sikkert svar. Det kan godt være at det føles pinligt - men det tager ikke mange minutter og lægen har været i den her situation hundrede gange.
Du skriver også med tvivl om din penis er vokset helt ud. Man siger at man først er færdigudvokset når man er 20-22 år gammel, så der kan godt nå at ske mere, især hvis det ligger til jeres familie. Din penis er dog allerede nu indenfor gennemsnittet, som er mellem 10-18 cm.
Hilsen Agnete