Ved ikke hvad der er galt
brevkassespørgsmål af
Den triste
15 år
Hej brevkasse Jeg ved virkelig ikk hvad der er galt med mig. Hver aften i de sidste par måneder, har jeg lagt og grædt om natten, men ved ikk hvorfor. Jeg har mangel på engeri, kan ikke sove om natten osv. Jeg har været inde at læse om depression og der stod der 9 typiske ting. Og jeg har dem alle. Men jeg ved ikk hvad der har gjort det. Hvid jeg var ved at få en depression, ville bruddet med min eks så havde kunne gjort det? Jeg har taget ret hårdt på det, og nu har han fundet en ny, og da han sagde det, var det som om min verden brød helt sammen. Det er ca 3 måneder siden vi slog op. Men kan det lyde som om jeg har en depression?

Svar:
Kære dig,
Det lyder ikke særlig rart for dig, at du har haft det sådan de sidste par måneder, så derfor er det godt, du har skrevet herind, så vi kan prøve at hjælpe dig bedst muligt videre.
Du skriver, at du har været inde på nettet og læse om depression, og det er fint, at du har prøvet at undersøge, hvad det kan være, der gør, at du har det, som du har det lige nu. Nogle gange kan det alligevel være svært at finde et resultat på nettet, da de samme symptomer kan være gældende for forskellige lidelser. Derfor kan det være en god idé at tage kontakt til din læge. Det kan sagtens være, at det er en depression, du er ramt af lige nu, men det kan også være sorg, som de fleste mennesker oplever gennem deres liv, for eksempel ved brud med en kæreste. Man kan have en depression i forskellige grader. Din læge vil derfor kunne hjælpe dig med at vurdere, om det er depression, og hvis det er, kan din læge også vurdere i hvilken grad. Til sidst kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst muligt kan komme i behandling for det, og hvad du kan gøre for at få det bedre.
Det er forskelligt, hvad der kan udløse en eventuel depression og du stiller selv spørgsmålstegn ved, om bruddet med din ekskæreste kan være grund for det. Et brud med en kæreste kan godt være en udløsende faktor til, at man bliver meget ked af det, og bliver deprimeret. Det er forskelligt, om det er en enkelt ting, der udløser en depression, for det kan også være flere ting, der er medvirkende til det.
Der er forskel på at have en depression og at være ked af det. Derfor får jeg en tanke om, at det kan være kærestesorger, du gennemgår. Det tænker jeg, bl.a. fordi du skriver, at du tog jeres brud ret hårdt, og at du følte, din verden brød sammen, da han fandt sammen med en ny. Det er helt normalt at være rigtig ked af det efter et brud med sin kæreste. Det er heller ikke unormalt, at det kan tage lang tid, før man bliver rigtig glad igen. Det er forskelligt fra person til person, hvordan man har det efter et brud, og hvor længe det står på, hvis man bliver meget ked af det.
Når man har kærestesorger eller er inde i en periode, der bare ikke er super sjov, kan man sagtens opleve nogle af de symptomer, som kan stå beskrevet ved depression - uden at det er en depression. Man kan fx føle, at man er nedtrykt, ikke har meget energi, at man husker dårligt eller bare ikke har overskud til særlig meget.
Du skriver, at det er hver aften, du bliver ked af det. Ofte er det først om aftenen, eller når vi har lagt os i seng, at vi rigtig har tid til at tænke over de ting, som fylder i hovedet. Det kan være, at det også at sådan for dig - at tankerne rigtig popper op, når du skal sove?
Når det er sagt, så synes jeg, det vil være rigtig godt, hvis du kunne tale med din læge om din situation for at finde ud af, om det er noget, du har behov for mere hjælp til.
Et andet råd er, at det er vigtigt at tale med nogen om det. Det er godt at få sat ord på, hvordan du har det med det hele, og det kan nogle gange tage toppen af det, når man har fået snakket lidt om det. Hvis du har en god veninde eller du kunne have lyst til at tale med din mor om det, vil det være en god idé. Det kan også være en lærer eller en anden du har i dit liv, som du føler, du kan tale med det om. Du er også meget velkommen i vores 1-1 chat, hvor der vil sidde rådgivere klar til at tale med din om de tanker og følelser, du har. Du kan også vælge at skrive en slags dagbog, så du på den måde får dine tanker ud, når du bliver ked af det.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, og at du får det bedre.
De venligste hilsner
Kathrine.