Varmt ansigt

brevkassespørgsmål

Varmt ansigt

brevkassespørgsmål af
Amalie
15 år
Oprettet 2 år 2 uger siden

Hej Jeg er en 15 årig pige som tit har et helt varmt ansigt, men med kolde hænder og fødder. Det irriterer mig voldsomt, da jeg bliver rød i hovedet og det ser super fjollet ud. Det er også bare ubehageligt at være helt rød i hovedet, mens jeg faktisk stadig fryser mine hænder og fødder. Håber i kan hjælpe, for jeg aner ikke hvorfor jeg har det, men jeg vil meget gerne bliv fri for det, hvis det er muligt.

Svar:

Kære Amalie,

Det lyder generende med sådan et anfald af rødmen eller "flushing", som det også hedder. Du skriver ikke hvor længe det står på af gangen, men for nogle mennesker der oplever det du fortæller om, udløses det særlige ting såsom kaffe, fysisk aktivitet eller bestemte fødevarer.

Går det umiddelbart over af sig selv, er der næppe tale om nogen sygdom. Har du tendens til rødme og hudproblemer, kan det være det er en "rødmen", man kan behandle.

Det er en god ide at tage en snak med din praktiserende læge om det. Han eller hun vil også kunne stille uddybende spørgsmål :) Hilsen Katrine

katrinefs billede
Katrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål