skincare
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Min hud er helt vildt dårlig, og jeg har prøvet sygt mange produkter, men det bliver kun værre. Jeg ved ikke om det er noget med hormoner, eller om jeg gør noget forkert. Jeg synes jeg spiser sundt og i det hele taget lever ret sundt, så jeg forstår det ikke rigtig. Skal jeg få det undersøgt ved en læge?

Svar:
Hej pige 16!
Tak for dit spørgsmål. Det er en udfordring som jeg er sikker på rigtigt mange andre unge også kender til - det gjorde jeg også selv da jeg var 16 år.
Det kommer rigtigt meget an på hvad du præcist mener med "dårlig" hud. Det kan, som du selv skriver, sagtens have noget at gøre med hormonerne og det at blive teenager/voksen, men kan også blive påvirket af ting som for eksempel din kost. Samtidig kan brug af forskellige produkter både hjælpe/forværre din hud, afhængig af hvad problemet præcist er, og hvad du har forsøgt dig med.
Der kan dog som oftest gøres rigtigt meget ved det, enten ved at optimere for eksempel sin kost eller ved at bruge de helt rigtige produkter eller medicin. Det allerbedste at gøre er dog at du bestiller en tid hos din læge, så I sammen kan lægge en god plan. Her synes jeg du skal tage alle de produkter du har brugt eller bruger med ned, så kan I sammen få en snak om det hele, og skabt et godt overblik.
Og husk - du er bestemt ikke den eneste der synes at dårlig hud kan være irriterende og udfordrende. Men der er heldigvis gode råd at hente hos din læge.
Mvh Gustav