Væsker ud af vagina

brevkassespørgsmål

Væsker ud af vagina

brevkassespørgsmål af
Shiva
12 år
Oprettet 2 år 9 måneder siden

Hej. Jeg har ene spørgsmål til min problem.. i løbet af hele dagen så løber der væsker ud af min vagina. Det gør min trusse våde. det føles ubehageligt at være våd der nede hele tiden. jeg føler mig beskidt. Mine trusser bliver så våde som om jeg har tisset! Men det kommer ud fra andet hul, der hvor penis skal ind. Det kommer både når jeg tænker på sex men også når jeg ikke gør, det er hele tiden. Hvorfor kommer den væske ud af min vagina hele tiden? Kan jeg ikke stoppe den? Mvh. Shiva. PS: jeg fik mens som 10 årig

Svar:

Hej Shiva

Jeg kan godt forstå, du undrer dig over hvad det er der sker.

Umiddelbart lyder det du beskriver til at være udflåd, som er helt naturligt, at man har som pige/kvinde.

Udflåd kommer fra skedens slimhinder og er som sagt helt naturligt. Nogle har lidt mens andre har rigtig meget udflåd. Mængden af udflåd kan også skifte flere gange gennem livet.

Hvis man har så meget udflåd, at man ofte går med våde trusser, kan man overveje at bruge trusseindlæg, i de perioder hvor det er værst. Det gør ca. hver femte pige/kvinde.  Det er meget almindeligt at man kan have mere udflåd, når man har ægløsning og lige op til menstruationen. Måske oplever du også det?

Jeg synes du skal overveje at snakke med din mor om hva det er du oplever. Udflåd er som sagt helt almindeligt, og noget som alle kvinder har en eller anden grad. Så selv om det kan føles akavet, så er det altså helt naturligt, og derfor også noget som man sagtens kan tale om.

Du kan også altid tage en snak med din egen læge, når du oplever forandringer i din krop. Husk at din læge er vandt til at arbejde med alle dele af kroppen, så det du måske synes er akavet, ernbarenhelt naturligt for din læge.

Mange hilsner Julie

Julies billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål