Være i forhold med sin onkel?
brevkassespørgsmål af
Louisa
15 år
Hey cyberhus (: Inden det her lyder for creepy så vil jeg lige sige min onkel bor i USA og jeg har måske set ham 3-5 gange i mit liv, så på en måde er han ikke en "rigtig" del af familien for mig, mere som om han bare var mine forældres ven. Ud fra det jeg har kunne finde så er det faktisk ikke ulovligt, men mange synes nok det er klamt alligevel, men jeg føler jo ikke "rigtig" han er min onkel. Men i tænker nok "hvorfor snakker hun om det her", og det er fordi min onkel er super skøn og single, han har ingen børn og har heller ikke planer om og få det, så man kan sige han er ligesom en på min egen alder; eller lidt over ville være bare ældre. Første gang jeg overhovedet "rigtig" mødte ham (altså hvor jeg var gammel nok til og tænke over det) var i 2014, fordi mine forældre havde snakket med ham om jeg kunne komme på ferie derovre. Jeg tænkte jo bare "jaaa USA" og så tog jeg derover i sommerferien, det var første gang jeg skulle ud og flyve men var så spænt jeg slet ikke var nervøs for og flyve alene! Ja men kommer så derover, og synes bare USA er så fedt. Fandt ud af min onkel er super sød og han behandlet mig virkelig som en prinsesse og vi tog rundt til alle mulige steder, fx lange ture så jeg kunne se grand canyen, og han betalte for alt (: Men på den måned jeg var derover blev vi rigtig tætte og jeg ville hellere sove i hans seng og putte med ham og den slags (men ikke noget klamt jeg var kun 12 der). Så var selvfølgelig ked af det da jeg skulle hjem igen fordi jeg ville komme til at savne ham og savne USA men han lovet jeg snart kunne komme igen. Så gik der 2 år uden vi rigtig havde kontakt andet end et par FB beskeder og så blev jeg inviteret derover igen, og var egentlig bange for det ville være akavet fordi vi ikke havde set hinanden så længe men vi klikket med det samme og han var lige så dejlig. Men den her gang tog vi ikke lige så meget ud fordi jeg allerede havde set mange ting så vi så mange film i hans hjemme biograf og der endte vi med og holde i hånd og kysse, og det snakkede vi om bagefter og han sagde jeg var blevet rigtig smuk og lækker og jeg synes jo også han er super sød og tiltrækkende så generelt kyssede vi bare meget og selvfølgelig får man følelser for hinanden. Det som er ret pinligt og sige er en af de sidste dage før jeg skulle hjem så sad vi og snakkede om hvordan det havde været og være hos ham og det med at have følelser for hinanden og så kom vi ind på sex snakken og jeg ville normalt have ventet til jeg blev 15 eller 16 med sex men jo mere vi snakket om det fik jeg lyst, og så gav jeg ham lov, fortryder det ikke for han gjorde det virkelig godt og fik mig slappet helt af uden det gjorde ondt. Men selvfølgelig har jeg tænkt meget over det siden for har sagt til mine veninder jeg havde sex med en i USA men tør ikke sige det var min onkel. Grunden til jeg skriver alt det her er fordi min onkel snakker om jeg måske kunne komme på high school derover når jeg er færdig med folkeskolen, han har allerede snakket med mine forældre om det fordi jeg klarer mig godt i skolen og han vil gerne betale for det og have mig boende. Vil selvfølgelig pisse gerne gå på high school og har mega meget lyst til og være sammen sammen med min onkel, altså på kæreste måden. Det er først om næsten 2 år så på det tidspunkt er jeg 16 og ved godt de fleste synes det er for ung og være sammen med en over 40 men jeg synes det vigtigste er man elsker hinanden og kan godt gå med til og holde det skjult i nogen år i hvert fald til jeg bliver 18 og så kunne jeg måske blive boende derovre. Kan sagtens holde det hemmeligt i 2 år og ved godt man bestemmer selv over sit liv når man er 18 år men er stadig bange for hvordan mine forældre ville reagere hvis jeg siger "hey mor og far jeg bliver i USA og er kærester med min onkel", og ved heller ikke hvad mine veninder vil sige. Altså man kan jo sige til sine veninder det ikke er ens onkel, eller sådan noget. Har ikke noget imod og lyve lidt men vil ikke basere mit liv på en løgn. Og please ikke nogen dumme svar med jeg er for ung til sex for det var en meget klar beslutning og jeg nød det virkelig og er glad for jeg ikke endte som dem der bare drikker sig fulde og har et 1 nigth stand, er vel bare moden af min alder (blev 15 sidste uge).

Svar:
Kære Louisa
Det er tydeligt at høre at du er rigtig glad for din onkel. Du har ret i, at det som udgangspunkt ikke er ulovligt, i Danmark, at have et onkel-niece forhold. Så længe begge parter er over den seksuelle lavalder. Det er vigtigt at understrege at det er loven i Danmark. I mange amerikanske stater ser man helt anderledes på det. Der er det ulovligt, og kan straffes med mange års fængsel.
Selv hvis din onkel bor i en stat, hvor det ikke er ulovligt at have et onkel-niece forhold, så kan der også være stor forskel på hvad grænsen for seksuel lavalder er. I Danmark er den 15 år. I nogle stater i USA er det slet ikke lovligt for en voksen at have sex med nogen under 18 år.
Om det er for tidligt at have sex som 14 årig, er nok noget der er forskelligt fra person til person. Nogle føler sig klar som 14 årige, og andre først meget senere. Loven om seksuel lavalder siger ikke noget om hvor gammel man skal være før man må have sex. Den siger kun noget om hvor gammel en ung skal være, før en voksen må have sex med den unge. Og det er 15 år. Hvis du følte dig klar til sex som 14 årig har det nok været det rigtige tidspunkt for dig. Så mit svar bliver ikke et svar med om du er for ung til sex. Det kan jeg ikke vurdere. Jeg vil hellere fokusere på din onkel, og hans del i det her.
Du har ikke gjort noget forkert. Det er vigtigt for mig at sige det helt tydeligt. Men det har din onkel. Det er fuldstændig almindeligt, at blive forelsket i en lærer, et voksent familiemedlem eller andre voksne mennesker, når man er teenager. Teenageårene er en tid, hvor man udvikler sig meget. Hormonerne flyver gennem kroppen. Kroppen forandres. Måden man forstår sig selv og verden forandrer sig. Mange oplever at de føler mange ting mere ekstremt. Der er ikke altid så langt fra vild glæde til stor sorg...og omvendt. Teenageårene er på mange måder lidt af en følelse-rutchebane, hvor man bliver slynget godt og grundigt rundt. Det jeg vil frem til er at teenageårene kan værevilde, magiske, svære og lidt kaotiske. Måske er det netop derfor det er så almindeligt at blive betaget, og måske endda forelsket, i et mere erfarent menneske. En der ikke er så kaotisk. En der virker til at have styr på alting. En der har prøvet en masse.
Men det er netop derfor man har lavet loven om seksuel lavalder. For at sikre unge, mod at erfarne voksne, kan overtale unge til at gøre noget de senere vil fortryde. Du fortæller at du gav din onkel lov til at have sex med dig. Og at du ikke fortryder det. Der er som sagt ikke noget underligt i at en ung bliver betaget eller forelsket i en voksen. Men det er den voksnes ansvar at sikre at forelskelsen ikke bliver levet ud i virkeligheden.
Detrigtig godt at du ikke har det dårligt med det. Igen vil jeg understrege at du intet forkert gjorde.
Samtidig bliver jeg nødt til at sige, at det du beskriver der skete op til at du havde sex med din onkel, lyder som et forløb, hvor han har bearbejdet dig. Altså gjort og sagt "de rigtige" ting, for at få dig til at føle dig så tryg ved ham, at du til sidst ville "give lov".
Når du fortæller om hvordan jeres forhold har udviklet sig, er det tydeligt at du oplever det, som om jeres forhold er vokset sig stærkere, og at det her med sex, bare skete som en naturlig følge af at I er blevet så tætte og glade for hinanden.  Jeg tror din onkel helt fra starten har haft et ønske om at have sex med dig, og derfor har haft en plan for hvordan han fik dig til at føle sådan. Du har måske hørt om udtrykket grooming? Det betyder, kort fortalt, at en voksen forsøger at opbygge et tillidsfuldt forhold til et barn eller en ung, med det formål at begå et seksuelt overgreb. Og det var præcis det din onkel gjorde. Mange har familie som inviterer dem på ferie, og som udgangspunkt er det jo skønt. Intet mærkelig eller forkert ved det. I din onkels tilfælde, tænker jeg, det var et smart og overlagt "træk" for at isolere dig fra andre voksne, der kan passe på dig. At han har sex med dig ændrer alting. Og alle de her fantastiske ting, som han har gjort for dig da du har besøgt ham, får pludselig en helt anden betydning, fordi han vælger at have sex med dig.
Han behandlede dig som prinsesse, han fik dig til at føle dig tryg. Han sørgede for at fremstå som den tillidsfulde voksne, som du sikkert kunne tale med hvad som helst om. Måske forstod han dig på en måde som ingen andre kunne.
Igen...det er alt sammen ting som er vidunderlige og helt i orden, så længe man har et almindeligt "voksen-barn" forhold. Man kan godt elske sin niece, og have et tæt forhold. Men hvis man beslutter sig for at have sex med sin niece, som er under den seksuelle lavalder, er det ikke længere normalt. Og så er det ikke længere okay. Så har man ganske enkelt ikke fornemmelse af hvad der er rigtigt og forkert. Du har ikke gjort noget forkert, men din onkel har overskredet en klar grænse.
Det er ikke sikket du er enig med mig, og det er også helt i orden. Jeg bliver nødt til at være ærlig, og fortælle dig hvad det er jeg ser, når jeg læser dit spørgsmål. Da din onkel havde sex med dig, begik han et seksuelt overgreb. Lige meget om du gerne ville eller ej. Ifølge både dansk og amerikansk lovgivning er det ulovligt. I Danmark vil han faktisk kunne straffes for det helt op til 10 år efter, at du er fyldt 18 år. I USA kan reglerne være anderledes.
Hvis nu du havde været voksen, og var forelsket i din onkel, var situationen helt anderledes. Der kunne være stor aldersforskel på jer, og det ville stadig være noget andet. I ville være voksne, og begge have samme forudsætninger for at gå ind i et seksuelt forhold. Så skulle I bare lige være opmærksom på det her med ikke at bo et sted, hvor et onkel-niece forhold er ulovligt.
Men du var et barn da I havde sex første gang, og selv inden I havde sex, var i tætte på en måde, som ikke er i orden for en voksen og et barn, når i kyssede. På dansk har vi ikke et godt udtryk for det, men i USA ville man kalde din onkel for en "Sexual Predator". Altså et seksuelt rovdyr, der jager et bytte for sex. Når jeg læser dit spørgsmål er det tydeligt for mig at det er det han har gjort mod dig.
Når han behandlede dig som en prinsesse, var det ikke fordi han ville gøre noget godt for dig. Formålet var at få noget ud af dig, som han ville have.
Jeg ved godt det her måske ikke var det svar du havde håbet på. Måske vil du lægge det fra dig, og tænke at jeg intet forstår.
Nu har du hørt min mening. Jeg har desværre mødt mange unge der har været udsat for den her type af grooming, og på den måde er blevet lokket til et seksuelt forhold. Når jeg læser dit spørgsmål, kan jeg genkende alt for mange ting, og jeg er slet ikke i tvivl.
Derfor kan jeg selvfølgelig heller ikke råde dig til at gøre andet end at snakke med dine forældre om det her. Og afgjort ikke tage over til din onkel før du er voksen, og har et bedre overblik over hvad det er der er foregået mellem jer, og du har en bedre chance for at passe på dig selv.
Jeg håber at mine tanker kan så et lille frø i dig, som med tiden kan spire, og få dig til at tænke anderledes dit forhold til din onkel. Du er altid velkommen til at klikke forbi vores chat og få en anonym snak med en af vores frivillige rådgivere, hvis du har tanker du har brug for at dele.
De bedste hilsner
Niels-Christian