Min mave
brevkassespørgsmål af
Alberte
19 år
Hej cyberhus I onsdags i sidste uge fik jeg en maveinfektion. Nu er min mave heldigvis stort set normal igen, mit eneste problem er som sådan bare at jeg har sådan lidt meget luft i maven. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal slippe af med det. Er det bare noget der vil forsvinde af sig selv med tiden? Eller er der noget jeg selv kan gøre for at få det til at forsvinde? Fx spise noget specielt mad eller noget? Min mor forslog jeg måske skulle have nogen mælkesyrebakterier for at få min tarmflora til at blive normal igen. Så har spist noget cultura. Er det godt for maven at spise? Og er der andet jeg kan spise for at få maven mere i balance igen? Det skal lige siges at jeg har opdaget ( tror jeg ) at når jeg har været på toilettet og fået mit afføring ud så prutter jeg ikke nær så meget som før synes jeg. Men ihvertfald hvordan kan jeg få min mave til at blive mere normal igen?

Svar:
Hej du,
Tak for din mail.
Jeg håber allerede nu, at det går bedre med maven. Som du selv er inde på, så kan maven godt være lidt ekstra sart noget tid efter en maveinfektion - så det går formentlig over af sig selv.
Nogle madvarer er bedre for maven end andre. Cultura er godt, der er mælkesyrebakterier i. Ellers er det fiberrig mad (rugbrød, havregryn mm). Men vi er også forskellige, så man må prøve sig lidt frem, hvad der fungerer bedst for netop din mave. Stærk mad kan ofte være lidt hårdt for maven.
Hvis det bliver ved i flere uger efter din maveinfektion, kan du tale med din læge om det.
Håber du kan bruge svaret.
Kærligst,
Lise