Vækst

brevkassespørgsmål

Vækst

brevkassespørgsmål af
Petrine
14 år

Hej,

Jeg er næsten lige gået i puberteten og har hørt at man får vækstspurt under puberteten. Men jeg undrer mig over om jeg får en væktspurt nu eller om jeg har haft den? Jeg er 150 cm høj og voksede sidste år 6-7 centimeter. Var det min vækstspurt? Vil det så sige at jeg ikke får nogen vækstspurt nu her i puberteten? Eller var jeg i pubertet sidste år? Her de sidste par tre måneder er jeg overhovedet ikke vokset, så jeg har måske haft vækstspurten. Eller der kan måske komme en vækstspurt igen? Jeg er lidt bekymret for om jeg allerede er ved at bremse op på vækstkurven, jeg jo kun 14 år og jeg har hørt at man vokser til man bliver 17-18. Jeg håber at jeg kan få en vækstspurt eller i hvert fald vokse et stykke tid mere .

Svar:

Hej Petrine.

Tak for dit spørgsmål. Piger får vanligvis deres vækstspurt lidt før drenge, altså en yngre alder. Det der har den største indvirkning for piger på deres vækst er hvornår de får menstruation. Man vokser fortsat efter menstruationen men ikke så meget. Der kan sagtens være forskel på hvor meget man vokser forskellige år, man vokser ikke lige meget hele tiden.

Umiddelbart ville jeg ikke være nervøs for at du er stoppet med at vokse, men hvis det fylder meget kan du evt gå til din læge og høre om alt er som det skal være. De vil spørge ind til forældres højde, din BMI og om du har fået menstruation osv.

 mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål