vægttab, spiseforstyrrelse, hjlæp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er en pige der vejer ( har vejet mig her til morgen inden morgenmad) 63 kg og er 161 høj. Jeg vejede for nogle uger siden 65 kg. Men efter hjælp fra min kærste lå jeg slik og sodavand på hylden i midten af sidste uge og det går rigtig godt :) jeg har kun lige her til aften fået en halv sodavand og lidt is, da vi besøgte mine forældre. Men ja mit ønske er at tabe mig, bare ca. til 60 kg. Jeg er lidt kraftig bygget knoglemæssigt så blir ikke en lille spinkel en, men vil gerne have lidt mindre lår og balder og mave ;) og maven er da blevet mindre. Sys selv jeg er tyk, men sys min kærste ikke. Han siger sødt at jeg er lidt erotisk buttet - hehe. Men i starten af november startede ejg i fitness og har været der stort set hveranden dag, ( sådan her kan en træningsdag se ud = 30 min løb ( går også lidt powerwalk indimellem) når ca. 4,2km på de 30 min. Bagefter 10 min crosstraining og så ca 20 min styrketræning af både arme, mave og ben :D Sådan gør jeg stort set hver gang. Så sidste uge lå jeg min kost om, sådan her er min spisevaner næsten hver dag: Morgenmad: 2 stk rugbrød med makrel + mælk, middag 1-2 stk rugbrød med spegepølse ( er meget vanskelig hvad pålæg angår og har ALDRIG smør på) + vand eller en skål banan-pære youghurt med lidt müsli bestående af havre og rosiner og nødder, måske en lille ciabatta bolle med salat og kylling til eftermiddag eller lidt frugt, og så aftensmad + mælk og nogengange frugt hen på aftenen. Da jeg startede i fitness vejede jeg 65 kg ( godt nok vejet om aftenen) og nu vejer jeg 63 kg om morgenen. Jeg vil rigtig gerne nå 60 kg og måske 59 :D er det muligt ved at fortsætte som jeg gør nu? Har måske bare et problem, idag da jeg fik lidt sodavand og lidt is, fik jeg det dårligt bagefter :( havde lyst til at gå ud og få det ud igen...... Jeg fik virkelig kvalme.....og nogengange blir jeg skræmt hvis jeg tænker på at skulle spise. Har givet mig selv lov til at få nogle bolcher indimellem i løbet af dagen - ryger så for at trappe det lidt ned tager jeg tyggegummi og bolcher - men nogle gange kan jeg panikke lidt og tænke åh nej hvis ejg føler jeg har spist for mange bolcher end jeg lige sys jeg burde den dag. Sidste weekend var jeg med mine forældre og kærste på familie besøg hos min bror, der var vi ude og spise og så fik vi pizza, og da jeg havde spist lidt over halvdelen var jeg mæt og følte jeg havde spist for meget.....Sad længe og kiggede på toilet døren, men slog tanken ud af hovedet igen. Har haft en bedste veninde som jeg mistede pga hun blev alvorligt syg af spiseforstyrrelser. Så så langt ud kommer jeg ikke. Men vil bare så gerne være tyndere, og sådan så folk lægger mærke til det!!! Vil gerne have de kommentere det :( !!!! Har mange ting at tænke på, står at skulle afslutte grundforløb på en erhvervsuddannelse , og har ikke læreplads :( og skal vide hvad jeg skal til januar....om jeg skal lede efter arbejde, i lære ( hvis jeg får ja på min ansøgning) eller på noget andet skole, Mange spørgsmål er der i mit hovede. Bor med min dejlige kærste, og vi har det kanon sammen. Men jeg føler at det eneste jeg kan styre i mit liv lige nu er min vægt......jeg er begyndt at fokusere mere på det.......og vil gerne tabe mig meget sådan så folk påpeger det. De spørger altid hvordan det går med uddannelse m.m. men nu vil jeg gerne have nogle andre bemærkninger.. Ja undskyld I fik lige hele smøren :( Men mit overordnede spørgsmål er om et vægttab på 4 kg mere er realistisk? Med den spisevane jeg har. Før spiste jeg af og til kage/slik/chips/chokolade og drak en del juice og sodavand - det er nu skiftet ud til rugbrød og vand eller et enkelt glas saft i ny og næ...

Svar:
Hej med dig..
Den her brevkasse er ved at lukke ned og derfor springer jeg ind og svarer på dit spørgsmål. Jeg hedder Erroll og er koordinator i Cyberhus og beklager at dit svar blev forsinket.
Når jeg læser dit spørgsmål, så bliver jeg både glad og lidt bekymret.. Lad os starte med det glade først :)
Du har fat i noget af det rigtige.. det er helt okay at du lige vil ned på 60 kilo og du har skåret ned på slikket, sodavand og juice.. det er super. Du har også fået mere rugbrød og vand ind i din kost i stedet for og har lagt et træningsprogram som er super. Og du har allerede på kort tid set resultatet, nemlig at du har tabt 2 kilo.
Så det er en god måde at gøre det på og du kan sagtens nå dit mål på den måde. Men der er en ting som du skal huske på og som jeg synes du skal få snakket med din kæreste (hvis du spiser med ham) og forældre om. Og det er at du husker at spise varieret. Rugbrød er vigtigt, men de er også andre ting du skal huske at få i din kost i løbet af en uge.
Tjek de 8 kostråd ud og prøv at arbejde dem ind i din kostplan i løbet af en uge. Når man gerne vil tabe sig, handler det nemlig mere om at skærer ned på slik, sodavand og alt for store potioner af den fede mad som fx. fastfood og flødekartofler :).
Men din krop skal stadig have en masse forskellige ting for at fungerer optimalt, så du kan lave din idræt og have et godt humør..så husk de 8 kost råd.
Og så til den bekymrede del..du fortæller hvordan du er begyndt at tænke om mad og vægt. Og at det sommetider giver dig dårlig samvittighed og tænker at det er det eneste du kan styre lige nu. Du kunne også rigtig godt tænke dig, at folk sagde du var tynd.
Jeg tror det er vigtigt du tager fat på de ting som du synes er svære.. Fx. det her med skolen og praktispladsen. Det er også vigtigt at få snakket om de tanker og følelser du har omkring vægt og hvad andre skal eller ikke skal tænke, så de ikke udvikler sig for meget.
Fordi hvis du lader de tanker ligge inden i, så fylder de bare mere og mere, og så vil du måske tænke mere og mere på mad og din vægt. Jeg synes det er super flot, at du er opmærksom på det og reagerer, så ud med det og få lidt hjælp til de ting, så du ikke behøver at føle du skal have kontrol med din mad og din vægt på den måde.
Det lyder som om du har en dejlig kæreste, så jeg synes du skal melde ud og være ærlig omkring dine tanker og følelser over for ham. Men også en voksen, måske dine forældre.
Du er også velkommen til at kigge forbi chatten herinde i Cyberhus. Her sidder der voksne som er vant til at snakke med unge der tænker rigtig meget på vægt og mad..
Kan du have en dejlig Jul og husk nu at spise lidt dejlig julemad med god samvittighed :)
Venlig hilsen
Erroll