Vægttab eller ej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige på 14 år og går i 8. klasse. Føler selv at jeg er brug for at tabe mig og at den delle på maven og hofterne, skal væk med det samme. Jeg er 175 høj, vejer omkring de 60 kg og er rimelig udviklet af min alder. Jeg cykler 15 km om dagen ca. seks gange om ugen, og løber mellem fem og seks km to-tre gange om ugen. Desuden rider jeg stortset hver dag. Min kost er meget normal, har droppet slikket og spiser omkring tre ikke så store måltider om dagen og frugt. Det burde da resultere til et vægttab, men det gør det bare ikke. Jeg har det virkelig dårligt med mig selv og min krop..

Svar:
Hej med dig!
Jeg må sige til dig, at du absolut ikke vejer for meget – tværtimod. Hvis du har en delle på maven, så er det tilsyneladende sådan du er skabt. Desuden forandrer du dig stadig i nogle år endnu, og det vil du nok også gøre, selvom du er ret udviklet af din alder.
Du laver rigtig meget kredsløbstræning – din cykling og dit løb – og du kan med fordel mindske denne form for træning og erstatte løbeturene med styrketræningsøvelser du kan lave hjemme. På linket får du forslag til øvelser: http://dagenssundhed.dk/index.php/Styrketraening/10-oevelser-du-kan-lave-foran-fjernsynet.html
Ved at styrketræne toner du dine muskler, så du får en sund og stærk krop – det kan også være at dellen på maven ændres.
Til sidst vil jeg gerne give dig mit bedste råd, jeg ved det kan være svært når man er 14 år, men du bliver altså et meget dejligere menneske at være sammen med – også for dig selv – hvis du slutter fred med dig selv, accepterer og elsker dig selv, uanset om du har en lille delle på maven eller ej. Prøv at arbejde med det, og hjælp også dine veninder til at blive tilfredse, lad snakken om ”uh, hvor er jeg tyk og grim” blive til ”hold op hvor er jeg heldig, og hvor har jeg det godt, det vil jeg glæde mig over, og være taknemmelig for”.
Med respekt
Eva