vægten piner mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej jeg er en pige på 12 som meget gerne vil tabe sig!
problemet er bare at min far ikke køber noget sundt til mig
men rigtig meget slik, har meget svært ved at løbe da jeg
altid bliver så forpustet hvilket jeg syntes er meget
pineligt!
jeg vejer 53 og er 161 høj(ca) er jeg meget overvægtig eller bare lidt buttet?

Svar:
Kære pige på 12 år.
Tak for din mail.
Du vil gerne tabe dig og er usikker på om du er overvægtig.
Ud fra dine mål tænker jeg ikke du har et vægtproblem, men at du føler dig "for stor" er jo en ganske anden ting.
Måske oplever du at din krop ændrer sig hastigt i denne tid, hvor du er i gang med at blive voksen kvinde. Dvs. helt naturligt når formerne bliver mere runde, men også anderledes.
Jeg vil ikke anbefale dig at tabe dig, men det er rigtig fint at du tænker på daglig motion og bevægelse - a la cykling, svømning og dans - noget som andre også bliver forpustet af.
Vi har alle godt af dagligt at røre os og blive forpustet - på den måde er det også lettere at mærke os selv.
At din far køber meget slik til dig, tænker jeg ikke han gør for at irritere dig, men sikkert af gammel vane el. lign. Det vil være godt hvis du fortæller ham, at du ikke har lyst til al det usunde slik, men i stedet hellere vil have masser af frugt og grønt.
Måske ku´du foreslå ham at du handler ind i en periode - eller kommer med når der skal købes ind :-)
De bedste hilsener
Else Marie