Vægt og mad

brevkassespørgsmål

Vægt og mad

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej CB. Jeg har tænkt meget på hvad der er normal vægt og hvad man skal indtage af mad og væske på en dag? Jeg er en pige på 15 år, er 169 og vejer 48. Jeg har meget tydlige hofteskåle og er meget slank. Til morgenmad spiser jeg en lille skål youghurt(staves) med nut flakes. Jeg spiser ikke noget før jeg kommer hjem fra skole, der spiser jeg som regl et stykke rugbrød. Og til aften spiser jeg evt. suppe eller hvad der nu bliver serveret. Og så drikker jeg en masse vand. Er alting for lidt af det jeg har skrevet?

Svar:

Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Ud fra det du skriver vil jeg umiddelbart sige at du spiser for lidt. Det er vigtigt at spise 5-6 måltider om dagen, ellers fungerer vores kroppe ikke optimalt. Det vigtigste måltid er morgenmad, fordi det er her vi fylder kroppen med energi til dagens første timer i skolen. En god portion havregryn og lidt frugt er godt, men en god portion yoghurt er også et godt alternativ.
Som udgangspunkt er det vigtigt at spise de tre hovedmåltider morgenmad, middagsmad og aftensmad, men for de fleste kan det også være nødvendigt at spise noget indimellem, f.eks. et stykke frugt eller lidt nødder. Jeg plejer at sige at man skal se sin krop som en bil! En bil har brug for brændstof for at kunne køre, og det samme gælder for kroppen. Hvis du synes det er svært at spise så mange måltider, så tænk kreativt og vælg de sunde madvarer som du bedst kan lide.
Du skriver at du drikker meget vand, det er rigtig godt, der er nemlig mange der glemmer at drikke vand! Vand er med til at udrense kroppen for affaldsstoffer, og især om sommeren er det vigtigt at huske at drikke vand. Vi skal drikke omkring 2-3 liter om dagen og ekstra hvis vi dyrker motion.
Nogen gange kan man være så påvirket af sine følelser at man ikke har overskud og energi til at tænke på mad, så kan det være godt at snakke med andre om det, hvis du skulle få lyst til det så kan jeg anbefale vores chat, hvor du kan få en snak med en voksen om alt mellem himmel og jord :)
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Solskinshilsner
Pia.

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål