Vægt
brevkassespørgsmål af
Anoxx
15 år
Hejsa, jeg ved virkelig ikke snart hvad jeg skal gøre med min krop. I 2017 i sommerferien, begyndte jeg at træne hverdag derhjemme og ikke spise noget usundt. Jeg drikker 2-4 grønt te hver dag, fordi jeg har hørt man kan tabe sig, og Jeg træner nu 5 gange om ugen derhjemme og 2 om ugen i et fitnesscenter og ved snart ikke hvad jeg mere skal gøre! Jeg er 1.63 høj og vejer 66 kg. mit BMI er 24,84 jeg har et normalt BMI. Men jeg har en stor mave og slet ikke en thigh gap og de gøre mig meget ked af de fordi jeg prøver og prøver at tabe mig men kan slet ikke!!

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, du bliver frustreret, når du træner og spiser sundt, men ikke opnår de resultater du gerne vil. Jeg vil prøve at dele mine tanker med dig, og så håber jeg, at jeg kommer frem til noget du kan bruge :-) Du er ikke overvægtig, men har et sundt BMI, så derfor har du som sådan ikke behov for at tabe dig, hvilket er vigtigt for mig at sige. Det er vigtigt at være sund og realistisk med hvad man kan og vil opnå.
Du skriver, at du har trænet derhjemme siden sommerferien 2017. For mig at se, kan der være 3 grunde til at du ikke taber dig som du gerne vil.
1) Den første grund er, at selvom du spiser sundt, måske alligevel kommer til at spise for meget eller måske alligevel kommer til at snacke for mange søde sager fx i weekenden. Hvor mange kalorier man forbrænder, skal jo gerne være højere end den mængde kalorier man indtager. Og selvom man spiser sundt, kan ens kalorieindtag alligevel godt være højt. Selvom mandler er rigtig sundt, indeholder de alligevel en masse kalorier, og hvis man fx spiser mange mandler, vil ens kalorieregnskab måske alligevel skride. Dermed ikke sagt, at jeg vil anbefale dig at tælle kalorier. For det synes jeg slet ikke du skal! Men at være mere opmærksom på hvor meget du egentlig får indenbords vil måske kunne hjælpe dig til at tabe dig yderligere.
2) Det kan også være, at det stik modsatte er sket: nemlig at du spiser for lidt og træner for meget. Sker dette er kroppen så smart indrettet, at den forsøger at gemme på det fedt man har på kroppen, fordi den ved at den ikke får nok mad. Det kan derfor også være, at du skal skrue op for dit madindtag, evt. spise flere mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe, og dermed faktisk kommer til at tabe dig.
3) Tredje og sidste mulighed jeg ser kan være, hvis du enten ikke træner hårdt nok eller ikke variere din træning nok. Kroppen har, for at udvikle dig, brug for at blive udfordret. Det betyder at man løber lidt hurtigere eller lidt længere indimellem, at man tager flere kg., når man styrketræner, og at man variere sine øvelser - gerne omkring hver 4.-6. uge.
Styrketræning med vægt er ofte en bedre måde at forme sin krop på end cardiotræning (løb, cykling, crosstrainer, mv.). Det kan derfor også være at du skal styrketræne lidt mere og cardiotræne lidt mindre for at opnå de ønskede resultater.
Som sidste tilføjelse til træning, så skriver du, at du træner 5 dage om ugen hjemme og 2 dage om ugen i fitnesscenter, hvilket jo svarer til at du træner alles ugens 7 dage. Når man gør dette, giver man ikke kroppen ro til at restitutere, opbygge muskler osv., og kroppen kan derfor være i en form for "stres", fordi den aldrig får lov til at udvikle sig. Det er faktisk derfor også vigtigt for din udvikling, at du holder 1-2 dages træningsfri om ugen, så din krop får mulighed for at restitutere og udvikle sig. De 1-2 dages pause behøver ikke betyde at du ligger på sofaen og er inaktiv. Du kan sagtens komme ud og røre dig ved fx at gå en lang tur eller cykle en tur i roligt tempo.
Du skriver til sidst i dit brev, at du ikke har thigh gap, hvilket gør dig ked af det, fordi du virkelig prøver. Thigh gap er blevet meget populært de seneste år, og kan sommetider forveksles med det at være tynd eller slank og kan dermed blive set som noget ideelt - det bedste. Problemet med thigh gap er bare, at ikke alle piger og kvinder genetisk er bygget til at kunne få thigh gap. Det har noget med bl.a. hofternes og lårenes genetik at gøre, så medmindre man bliver sygeligt tynd og mister al muskelmasse og fedtmasse på sin krop, vil man ikke have thigh gap, ligemeget hvor meget man træner.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Også hvis du har brug for at få noget uddybet! :-)
Mange hilsner
Christina.