3g om?

brevkassespørgsmål

3g om?

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej Jeg er en pige på 19 som går i 3g og egentlig burde blive student om et par måneder. Men her for et par måndeder siden blev jeg rimelig syg, hvilket varede i flere måneder. Dette har resulterede i ekstremt meget fravær og stort fald i karakterer. Før sygdomsperioden fik jeg gode karakterer med flere 10 og 12 taller. Nu er disse 10 og 12 taller blevet til 7, 4 og 02. Dette gør at jeg vil have virkelig svært ved at komme ind på de videregående uddannelser jeg gerne ville. Pga dette er jeg blevet virkelig stresset og virkelig skoletræt og kan slet ikke tænke på at der er eksamener osv om få måneder. Jeg har derfor kraftigt overvejet at tage 3g om, så jeg forhåbentligt kan få rettet op det. Håber i har nogle gode råd Hilsen ...

Svar:

Hej med dig,

Jeg kan godt forstå dine overvejelser og synes det lyder som om du er en fornuftig og velovervejet pige.

Du skriver, at du i løbet af 3.g har været meget syg, og at du derfor er faldet drastisk i karakterer, hvilket gør, at du vil have problemer med at gennemføre 3.g med et snit der vil kunne få dig ind på en videregående uddannelse. Jeg synes, at du skal tage en snak med en af dine lærere som du er glad for, og også din studievejleder. Forklar, ligesom her, at du er ked af faldet i karakterer pga. din sygdom, når du før havde gode karakterer, og at du føler du må tage 3.g om for at nå at rette op på det. At forklare, at du måske får problemer med at komme ind på de videregående uddannelser du gerne vil, er også vigtigt at få med. Din studievejleder vil kunne rådgive dig og hjælpe dig videre.

Karakterpresset er meget stort efterhånden og mange kommer ud med et godt snit. Der kan derfor være rigtig stor konkurrence, selv for dem med rigtig gode gennemsnit, om at komme ind på deres drømmeuddannelser. At du har været syg og dine karakterer er faldet som følge deraf, synes jeg derfor vil være rigtig ærgerligt, hvis det skal være grunden til at du som voksen ikke kan arbejder med det du allerhelst vil. Med det sagt, så er karakterer ikke alt - det kommer meget an på hvilke uddannelser, du drømmer om. Ved nogle uddannelser er det ikke kun karakterer, der gælder, men også arbejdserfaring og måske en motiveret ansøgning. Ved alle uddannelser kan man søge kvote 2, hvor det netop ikke kun er karakterer. Så det kan også være en mulighed for dig. Men jeg synes, at du skal tage en snak med din studievejleder om det.

Husk du altid er meget velkommen i vores chat, hvis du har brug for at snakke mere om din situation. Det kan være rigtig hårdt konstant at have tanker om sin fremtid, og jeg kunne forestille mig, at den sidste stykke tid ikke har været let for dig med sygdom, så husk endelig at få snakket med nogen om alle de tanker og bekymringer du har, så det ikke hober sig op indeni.

Held og lykke!

Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål