penge
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hvad kander ske hvis ens far (mine forælder er skilt) siger man ike må købe noget for de penge man slev har tjent eller fået i gave. Når man er 15 år

Svar:
Hej med dig..
Det er et super godt spørgsmål og jeg skal prøve at svare på det så godt som muligt.
Når du er fyldt 15 år, så er det helt rigtigt at du selv kan bestemme over de penge du enten har tjent selv eller fået i gave. Det kan du læse lidt mere om her. Det vil sige du kan købe tøj, gå i biografen, købe et computerspil eller måske noget til håret :)..du bestemmer selv.
Men når du er under 18 år, så har din far og mor ansvaret for dig og bestemmer rigtig mange ting. De skal også passe på dig og derfor må de godt blande sig i hvad du bruger dine penge til, hvis du vælger at bruge dem til noget som dine forældre ikke synes er godt for dig. Det kunne fx. være alkohol, en knallert, en tatovering eller noget helt andet. Det er bare nogle eksempler, men det kunne være noget dine forældre ikke synes er okay. Så må de gerne blande sig.
Derfor er det svært at give dig et helt klart svar, når jeg ikke ved hvad det er du gerne vil have lov at bruge dine penge på. Så det første jeg synes du skal er, at tage en snak mere med din far. Du kan måske prøve at vise ham dit spørgsmål og mit svar til dig, så kan det måske være nemmere at snakke om bagefter.
Hvis i ikke kan finde en løsnin, og du stadig synes han bestemmer for meget over dine penge, så har du muligheden for at ringe til kommunen og den afdeling der hedder Familieafdelingen. Så vil de tage en snak med dig og din far og hjælpe med at finden en løsning.
Men jeg synes det bedste er at du og din far kan finde en løsning med hinanden og som i begge to synes er rimelige.
Venlig hilsen
Erroll