Vægt.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige på 14 år, som er 176 cirka.. Jeg vejer omkring 76, og jeg er virkelig utilfreds med min vægt! Jeg var blevet udtaget til elite håndbold, og trænede med er cirka 4 gange om ugen, men jeg kunne slet ikke holde til det.. Jeg er stoppet til det for omkring 2 uger siden.. Og lige pt dyrker jeg INGEN sport, og jeg er rigtig utilfreds! Jeg plejede nogen gange at løbe med min far, men mine forældre skal til at skilles, også har han ikke tid til at løbe sammen med mig. Og jeg har meget svært ved at komme i gang med at løbe selv eller nogen lign... Mine forældre er også lidt overvægtige, min mor gik så på sådan en kur, hvor hun tabte sig rigtig meget, hvilket jeg ønskede jeg gjorde.. Så jeg ville hører om du havde nogen forslag til hvad jeg kunne starte med at lave, for så småt at komme igang også begynde og lave flere og flere ting så jeg kunne tabe mig. Jeg har prøvet at 'sulte' mig selv, altså hvor jeg ikke spiser morgenmad, og venter til jeg skal have aftensmad med at spise det helt store? er det dumt? Jeg vil gerne ned at veje omkring 55 kilo, men jeg ved ikke om det er muligt, eller om jeg bliver for 'tynd' i forhold til min højde? på forhånd tak :-)

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest tillykke med udtagelsen til elite håndbold - det har du garanteret arbejdet hårdt for at nå. Det er rigtig flot og viser, at du er en pige med styrke og mod.
Jeg er ked af på dine vegne, at dine forældre skal skilles og at du samtidig må stoppe med elite håndbold. Det er store ting, men det virker som om din styrke og dit mod hjælper dig til at komme videre, for eksempel ved at prøve at komme i gang med at træne igen. Super flot.
Som jeg læser det i dit spørgsmål og som jeg kunne forestille mig, er du lidt ked af at du måtte stoppe til træningen, at din far ikke kan løbe sammen med dig lige i øjeblikket, at du ikke dyrker nogen sport og at du er lidt overvægtig.
Så lad os tage dem én efter én.
Overvægt / normal vægt
Først vil jeg fortælle dig, at du virker til at have en normal vægt. Så lige nu virker det ikke som om du har brug for at tabe dig. Måske handler det mere om, at du skal have lidt mere muskelmasse. Så ud fra de ting du fortæller mig, virker det ikke som om du skal tabe dig. Uanset hvad, er vejen til et sundt vægttab ikke at sulte sig selv. Det er usundt og i de fleste tilfælde kommer kiloene tilbage kort tid efter.
Vejen til en sund krop, er sund mad og forskellige typer af mad, og spare på fedt og sukker. Derudover er det at dyrke motion og være glad :)
Træning
Hvis du stadig gerne vil træne håndbold og måske elite, syntes jeg du skal prøve at snakke med din træner om at få lagt et program, der kan træne dig op til at kunne være med. Det lyder lidt som om det er en drøm for dig, og det er vigtigt at følge sine drømme så langt man kan.
Hvis du gerne vil løbe og din far ikke kan være med lige nu (det kan han måske efter skilsmissen), så kan det måske være en ide for dig at aftale at løbe med en veninde. Du kan også se om der er en løbeklub i nærheden af hvor du bor, så du har nogen at løbe med.
Ellers kan jeg foreslå svømning, fodbold, inliners/rulleskøjter, fitness/styrketræning. Eller noget helt andet. Det aller vigtigste er, at du syntes det kunne være sjovt at prøve og at du kommer i gang igen.
Lidt om kost
Morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen. Det har du sikkert hørt før. Det er her du får den energi du skal bruge i løbet af dagen. Aftensmaden er faktisk det måltid der skal være mindst af, af de tre store måltider på en dag. Det er det fordi man for det meste ikke kan nå at bruge den energi man får inden man går i seng. Det kan betyde man sover dårligere og det kan betyde man tager på i vægt.
Så at springe morgenmaden over og spise stor aftensmad, er ikke den bedste vej til et sundt helbred.
Nu håber jeg du kan bruge noget af det jeg har skrevet, ellers er du velkommen til at vende tilbage.
De bedste hilsner
Claus