Utro
brevkassespørgsmål af
Sofia
19 år
Jeg er kærester men en som er mig utro men han ved ikke selv af jeg ved at han er mig utro og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gør for jeg har set det på hans Facebook da han var logget ind på min computer og ved ikke om jeg skal sige det til ham af jeg kan se at han har være mig utro eller ikke for jeg elsker ham rigtigt højt håber i kan hjælpe mig

Svar:
Kære Sofia
Hvor kan jeg godt forstå, at du er forvirret! Det er så ubehageligt og sårende at finde ud af, at den, man elsker, har brudt ens tillid på den måde, og specielt når du selv skal finde ud af det ved et uheld. Samtidig så elsker man jo stadig personen, og det kan simpelthen være så vanvittig svært at finde ud af, hvordan man skal håndtere sådan en situation.
Jeg tænker, at det du skal starte med at finde ud af, det er, om det her er noget, du faktisk kan tilgive ham for. Nogle har den holdning, at utroskab er noget, som man simpelthen ikke kan eller vil acceptere og tilgive, mens andre gerne vil give forholdet en ekstra chance og forsøge at genopbygge den tillid, som er blevet brudt. Det er tit noget, som mange vil have en holdning til, og hvis du har eller kommer til at snakke med veninder, venner eller familiemedlemmer omkring det, som er sket, så tror jeg også, at du vil møde forskellige holdninger til, om man skal blive sammen efter utroskab eller ej. Det kan være rigtig rart at høre hvilke tanker, andre gør sig om det, men i sidste ende er det dig, som skal tage det valg, som du har det bedst med.
Hvis du vælger, at du gerne vil give ham en chance mere, så tænker jeg, at det næste du står overfor det er, som du selv nævner, om du skal sige til ham at du ved det eller ej. Nogle vælger at lade vær med at fortælle, at man ved det, fordi de er bange for konsekvensen af det, mens andre har behov for at få det ud i det åbne og snakke om det. Det er forskelligt, hvad man har det bedst med, og selvom det igen er vigtigt, at du vælger det, som du har det bedst med, så er mit råd til dig at tale med din kæreste om det, som du har set. Jeg kan i hvert fald frygte, at hvis du ikke gør det, så vil det fylde enormt meget, fordi man bliver usikker, og tænker "åh, gør han det nu igen?". Hvis man derimod kan få snakket om det, så er det absolut muligt at blive sammen efter utroskab. Det kræver hårdt arbejde, og det kan ofte tage lang tid at finde tilbage til det, som var. Derfor tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at man som kærester er ærlige overfor hinanden, og at man siger det, hvis man faktisk ikke tror på det, eller vil lægge det arbejde i det, som kræves. For hvis man ikke vil det, så tror jeg desværre ikke, at det kommer til at lykkedes.
Det er også vigtigt at nævne, at tilgivelse ikke betyder, at man bare glemmer det, som er sket. Man skal finde en måde at kunne leve videre med det, og man skal finde tilliden til hinanden igen. Jeg har i den forbindelse fundet et link, hvor der både snakkes bredt omkring utroskab og tilgivelse, men hvor man også kan finde nogle råd til, hvordan man kan arbejde med sit forhold efter utroskab. Det kan du eventuelt kigge lidt på, hvis du tænker, at det kunne have interesse.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og jeg sender mange varme, positive og kærlige tanker din vej.
De bedste hilsner
Amanda