Usundt kost

brevkassespørgsmål

Usundt kost

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

Hej.. Når jeg spiser slik, blir min krop sløv og jeg mister al energi.. Det burde jo være omvendt at jeg får energi, men kan det være at kroppen har fået for meget sukker ind. Og mange gange når jeg spiser chips, så får jeg ondt i højre næsebor, det gør ondt i en uges tid eller mere, og det ligesom en bums der sidder indvendigt, men det ondt, når jeg bevæger munden på en bestemt måde, så min næse bevæger sig. OG når jeg kører fingeren ind over udenpå gør det også ekstremt ondt. Min kæreste siger han får det samme, bare i nosserne. Men kun i en halv times tid, og for det meste kun når han skal tisse, og så får han ligesom en krampe i benet. Er det virkelig fedet der kan gøre det ved kroppen, og er det normalt. ?

Svar:

Kære 22-årige kvinde

”Du er hvad du spiser” er et godt gammelt ordspil, og det holder stadigvæk!

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad du og din kæreste spiser udover slik og chips.
Når du spiser meget sukker, ja, så får du også tegn fra kroppen om, at du skal stoppe med at indtage sukker i sundhedsskadelige mængder. Ét af de tegn er netop træthed!

Hvis I spiser meget fedt af den usunde slags, ja, så er bumserne en af følgevirkningerne.

Der er masser af sundt fedt fx i mandler, nødder, kærner og i avocado, og det skal man også have for at leve sundt! Der er kun én, der kan bestemme over hvad du spiser, og det er dig! Du er 22 og efter min mening skal du tænke på at tage ansvaret for dit helbred og sundhed.

Det, du skriver om din kæreste, skyldes ikke at han spiser chips, så det vil jeg råde ham at gå til lægen med.

Mvh Eva

PS! Du kan finde masser af bøger om sund mad på biblioteket. Bare spørg en af bibliotekarene dernede..