Usundt?
brevkassespørgsmål af
M
17 år
Hej Jeg drikker næsten hver weekend, og jeg bliver også tit ret fuld. Jeg ved godt, det ikke er sundt, men hvor skadeligt eller usundt er det egentlig? Er der bestemte sygdomme, som jeg har større chance for at få, fordi jeg drikker?

Svar:
Hej M
Det er et rigtig godt og spændende spørgsmål du stiller!
Det frarådes at unge under 18 år drikker alkohol; det skyldes at hjernen først er færdigudviklet som 25-årig og alkohol kan påvirke udviklingen og modningen af hjernen, specielt når man drikker meget på én gang og bliver fuld. Alkohol påvirker også hukommelsen og koncentrationsevnen. Derudover stiger risikovilligheden, når man bliver fuld, og dømmekraften bliver mindre, dvs. der er større risiko for at komme alvorligt tilskade når man indtager alkohol.
Vi ved også, at unge, der starter med at drikke alkohol i en tidlig alder eller drikker meget alkohol ofte, fortsætter med at have et have et højt alkoholforbrug. Det giver derfor en øget risiko for at udvikle alkoholrelaterede skader og sygdomme. Du spørger direkte til hvilke sygdomme, du har større chance for at få, fordi du drikker - det er et svært spørgsmål at svare på, da er flere ting, der påvirker din risiko for at udvikle sygdomme. Overordnet set ved vi, at alkohol øger risikoen for afhængighed, leversygdom, forhøjet blodtryk, hjertesygdom, betændelse i bugspytkirtlen og flere former for kræft bl.a. hoved-halskræft og kræft i mave-tarmkanalen.
Det blev et lidt tungt svar jeg har givet, og jeg ved, at alkohol for mange er en del af at feste og være ung :) Man skal også have det sjovt, men hvis du er bekymret for hvordan alkohol påvirker din sundhed, kan du overveje at skære ned for dit forbrug, måske ved at drikke en smule mindre når du er i byen?
Hvis du er mere nysgerrig på unge og alkohol kan du tage et kig på dette link: https://alkohologsamfund.dk/viden-om-alkohol/fakta-unges-alkoholforbrug
De bedste hilsner
Mette