Usikkerhed om min krop

brevkassespørgsmål

Usikkerhed om min krop

brevkassespørgsmål af
Katrine
14 år
Oprettet 6 år 3 uger siden

Hej, jeg er en pige på 14 år, og jeg har problemer med min krop. Jeg har taget på her det seneste år, og har fået strækmærker. Jeg er bange for at have meget af mit tøj på, fordi jeg er bange for at folk kan se mine deller, hvad gør jeg.

Svar:

 Kære Kathrine

Mange tak for dit brev.
Det lyder til, at din krop fylder meget i dit liv lige nu, og at du er bange for, hvad andre synes om dig.
Jeg forstår godt, du går rundt og har det sådan lige nu. I teenage årene, og generelt igennem hele livet, har vores udseende og måden andre ser os på, en stor betydning. For nogen fylder det mere end andre, og det kan være svært se, hvordan man skal kunne acceptere sig selv.

Du skriver, at du har taget på det seneste år og derfor har fået strækmærker. Strækmærker kommer, når kroppen vokser hurtigere end huden kan følge med til, fx når kroppen vokser under puberteten, når man tager meget på over en kort periode eller når man bliver gravid. De fleste af os får strækmærker i puberteten, dels fordi det er hormonelt betinget og fordi det går superstærk, når kroppen vokser fra barn til voksen. Strækmærkerne kan blive mindre synlige med tiden, men det er ikke helt sikker, at de forsvinder helt.
Selvom stærkmærker ikke er det kønneste i verden, så er det noget, som næsten alle oplever at få. Derfor kan man lige så godt slutte fred med dem allerede nu og acceptere, at de er del af ens krop. Hvis de irriterer dig rigtig meget, kan du prøve at købe noget olie i Matas, som måske kan hjælpe på det. Der findes noget, som hedder Bio Oil, som man skal bruge over en længere periode. Du kan prøve dig frem, om det er noget, som kan hjælpe for dig.

Du skriver også, at du er bange for, hvad andre vil synes om dig, når du går i dit tøj. Jeg forstår godt, du har de her tanker i hovedet. Vi vil alle gerne se godt ud og have at andre synes det samme. Derfor kan det være rigtig svært, når bukserne er lidt for stramme og blusen viser nogle af de former, som vi ikke så godt kan lide ved os selv.
Når jeg bliver usikker på mig selv og ikke føler mig tilpas i min krop og det jeg har på, så hjælper det altid mig, at finde noget tøj, som jeg har det godt og tilpas i. Det kan godt være, det ikke er smarteste og nyeste tøj, men det gør ikke noget, så længe, det er noget, som jeg føler, jeg kan være mig selv i og som gør mig godt tilpas. Så kan det godt være, at der stikker en lille delle ud i den ene side eller sådan noget, men det betyder ikke noget, for så længe jeg er glad og har det godt med mig selv, så afspejler det sig også i mig og smitter af på andre. Så måske du kan prøve at finde den følelse frem i dig selv, når du står derhjemme og prøver tøj. Hvad får dig til at føle dig godt tilpas. Det kan også være, det er på tide at få skiftet noget af garderoben ud med noget andet, som du føler dig bedre tilpas i og som passer bedre til den kropsform, du har lige nu.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du får det godt med dig selv, og finder dig tilpas med dig selv og din krop.
Vi er alle smukke på hver vores måde. Om det er med deller eller ej, så handler det i sidste ende om, hvem vi er som mennesker og den indre skønhed, som vi alle bæger rundt på.

Mange kærlige hilsner,
Anna

AnnaIMs billede
Anna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål