Usikkerhed

brevkassespørgsmål

Usikkerhed

brevkassespørgsmål af
Mia
13 år

Hej jeg er en pige på 13 år. Jeg dyrker motion 4-6 timer det meste af året og er i ret god form. Selv om jeg bliver lidt hurtigt forpustet. Jeg er ret stærk men alligevel har jeg en lille smule fedt eller et eller andet som sådan en ring hele vejen rundt lige omkring der ved navlen. Jeg forstår ikke hvad det er og hvorfor det er der for jeg er jo i god form? Jeg synes også det er mærkeligt for alle dem på mim årgang der er i nogenlunde ligeså god form som mig ar det ikke. Jeg er ret utilfreds med det og vil virkelig gerne have det væk men ved ikke hvordan. kan i hjælpe?

Svar:

Kære Mia,

Tak for dit brev!

Ud fra det du skriver, lyder det til, at fedt du har rundt om maven er det man kalder "hvalpefedt". Hvalpefedt er en form for ekstra fedt, som nogle børn har, men som oftest forsvinder med alderen, hvis man spiser sundt og dyrker motion.

Du skriver, at du dyrker masser af motion, hvilket er rigtig godt, for det har stor betydning for din generelle sundhed. Du skriver dog ikke noget om din kost, og derfor tænker jeg, at det måske er her du kan sætte ind. Det man spiser, har stor betydning for, hvordan ens krop ser ud, og det er derfor ikke helt ligegyldigt hvad du putter i munden, selvom du dyrker meget motion.

Hvis du gerne vil af med det sidste hvalpefedt rundt om maven, kan det måske være et spørgsmål om, at du skal ændre lidt på dine spisevaner. At spise sundt vil for mange betyde, at de skal skære ned på saftevand, sodavand, juice, slik, chokolade og kage, og samtidig spise mere frugt og grønt og drikke mere vand.

Men måske spiser du allerede sundt, og hvis det er tilfældet, er der nok ikke så meget andet at gøre, end at væbne dig med tålmodighed. De fleste vokser nemlig fra det, hvis de lever sundt med gode kost- og motionsvaner.

Jeg håber du kan bruge svaret!

De bedste hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål