Højde

brevkassespørgsmål

Højde

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej cyberhus.

Jeg er en pige på 13, som er 170 cm høj.
Jeg er ret usikker på min højde, fordi jeg føler mig for høj. Pigerne i min klasse er alle omkring 160-170 cm høj og drengene er omkring 165-173 cm.
Så jeg har lige nogle spørgsmål.

Er det normalt at være 170 som en 13 årig pige?Hvornår stopper jeg med at vokse?
Hvor høj bliver jeg sådan ca?
Hvordan kan jeg blive lavere?

På forhånd tak

Svar:

Hej med dig,

Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du er frustreret over din højde, og at du gerne vil gøre noget ved det. Der kan være mange ting ved ens krop, som man måske ville ønske var anderledes, men man er nu engang født sådan, som man er, og sådan er det også med højde. Du kan ikke spise dig højere eller lavere, og kroppen udvikler sig sådan, som det er genetisk bestemt. Desværre er der ikke en mirakelkur. Det er aldrig rart at føle sig anderledes eller se anderledes ud. Lige i dit tilfælde er det heldigvis noget, som kan udligne sig efterhånden som de andre også begynder at vokse lidt mere. Det bedste du kan gøre lige nu er at give slip på den negative energi, du bruger på at ærgre dig over din højde. Det er vildt hårdt at gå og være skuffet, frustreret og utilfreds, og hvis du på nogen måde kan, så er det en god idé at arbejde på at acceptere din højde og din krop, sådan som den ser ud. Den skal følge dig i mange mange år endnu, så prøv at slutte fred med den.

Nogen vokser meget hurtigt i begyndelsen af puberteten, og oftest vokser pigerne før drengene, men vokser ikke helt så meget. Det kan være, at du har taget en vækstspurt lige nu, og at du derfor måske ikke bliver så meget højere. Du spørger, om det er normalt at være 170 cm høj, når man er i din alder - det er nok i den lidt højere ende, men som sagt er det måske meget tæt på din sluthøjde, og derfor ikke unormalt. Hvis du vil prøve at regne lidt på, hvor høj du mon bliver, findes denne her formel: (fars højde + mors højde) / 2 - 6,5 cm. Der er en usikkerhed på omkring +- 8,5 cm, så det er kun et skøn.

Selvom jeg ikke kunne løse dit problem, så håber jeg, at du kan bruge mit svar. Husk at du er lige præcis som DU skal være, og at du på ingen måde er forkert eller mærkelig.

Kram fra Ulrikke

Ulrikkes billede
Ulrikke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål