Usikker på graviditet
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg er 16 år og har ubeskyttet sex med min kæreste flere gange om ugen uden nogen form for beskyttelse og jeg er stoppet på p-piller grundet depression og er derfor hele tiden nervøs i forhold til om jeg er gravid da jeg ikke tør tage fortrydelsespiller heller. Jeg har efter sex haft ondt i maven flere dage nu og jeg kan ikke engang huske Hvornår jeg sidst havde min menstruation og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det er lidt over en uge siden vi havde sex første gang men ondt i maven er først kommet de seneste par dage, det kan ikke have noget at gøre med graviditet vel?

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå du er bekymret for om du kan være blevet gravid.
Jeg kan ikke give dig et tal på hvor stor sandsynligheden, eller risikoen, er. I realiteten er der altid en risiko, hvis man har ubeskyttet sex.
De mavesmerter kan skyldes mange andre ting. Det kan være alt fra maveinfektion til bekymringen for om du er gravid, der sætter dig som mavesmerter.
Lige meget hvad det skyldes, så tænker jeg du skal have gjort til ting.
1. Stop med at have ubeskyttet sex, hvis du/I ikke ønsker at blive gravid. Det kan være en god beslutning, ikke at benytte p-piller, men så findes der andre gode alternativer. Kondom er det mest enkle, og samtidig yderst effektivt.
Som jeg skriver så er der altid en risiko for at blive gravid, og den bekymring du efterlades med når du, og din kæreste ikke bruger beskyttelse, kræver unødvendig bekymring, oveni den mentale energi du har brug for i forhold til din depression. At passe på jer selv og hinanden er et fælles ansvar, og jeg håber at du og din kæreste vil prøve at tage snakken om hvordan I bedst gør det, for det I gør nu efterlader både risiko, og alt for meget bekymring. Du kan også overveje at tage en snak med din læge om mulighederne.
2. Du skriver at du ikke kan huske hvornår du havde din sidste menstruation, og det gør det selvfølgelig sværere at vide præcis hvornår den burde komme igen. Du skriver heller ikke om den er nogen lunde regelmæssig, eller om den er meget svingende? Du skriver at I startede med at have ubeskyttet sex for en uges tid siden, og siden du ikke nævner din menstruation i den sammenhæng, tænker jeg at din seneste menstruation nok har været før I begyndte at have sex? Du kunne overveje at tage en graviditetstest, hvis din menstruation ikke er kommet, når det bliver 1. februar. Så er der nemlig gået mere end 4 uger, hvilket passer med en almindelig cyklus. Det betyder at du burde kunne få udslag på en graviditetstest, hvis du altså er gravid. Du kunne også overveje at få det tjekket hos lægen. Både så du samtidig kan få en snak om prævention, men også fordi det måske er rart at en anden kan støtte og have "styr på det", hvis du lige nu har svært ved at have overblik pga depressionen.
Mange hilsner Julie