Ureglmæssig Menstruation !!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg skriver fordi jeg virkelig er i tvivl om men menstruation. Jeg er 16 år og bliver 17 om et par måneder. Min menstruation er stadig MEGET ureglmæssig, og jeg fik den for hvad 3,5 år siden, jeg synes det vildt mærkelig den stadig er ureglmæssig og så med så voldsomt mellemrum, der går oftest flere måneder mellem mine menstrationer og med flere måneder mener jeg der kan gå ihvertfald 1 halvt år mellem mine menstruationer, jeg bløder nok i 5 dage med okay meget blod de første 2 dage, og voldsomme mavesmerter. Jeg synes det meget grænseoverskridene at skulle til lægen og undersøges “dernede” jeg ved ikke lige.. øhm det svært at finde ud af om der er noget eller om “det bare går over” men ja, døjer også meget med kramper i maven.. ja håber lidt der er noget hjælp at hente

Svar:
Hej,
Det er normalt at menstruationen i en periode efter man har fået den første gang er meget uregelmæssig, og for nogle  varer det længere end andre uden at det er noget unormalt i det :-)
Det kan tage 3-5 år efter første menstruation før den bliver regelmæssig. Nogle vil blive ved med at have uregelmæssig menstruation, og det er heller ikke unormalt, men det kan være en god ide at undersøge det hos egen læge.
Det er slet ikke sikkert lægen behøver at undersøge dig nedentil, i første omgang vil lægen snakke med dig så kan I sammen finde ud af hvad der skal ske videre.
Hvis du har voldsomme smerter under menstruationen oplever mange at det hjælper at starte med p-piller. Det er også noget din egen læge kan snakke med dig om. Håber det var til hjælp :-)