Cyklus
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg har et spørgsmål om mens-cyklus.
jeg fik min første mens, da jeg var 11,5 år. Så gik der et halvt år inden den næste og så begyndte at komme lidt oftere.
nu er jeg 15 år og der går ofte 34-35 dage mellem mens, men nogle gange op til 40 dage.
er det normalt?

Svar:
Hej med dig
Ens cycklus skal helst komme regelmæssigt. Det mest "normale" er, at ens cyklus er omkring de 26-30 dage, men hvis din er 34-35 og noglegange 40 dage, så lyder det meget "normalt" for dig. Den må altså godt noglegange om året komme hver 40 dag, men ikke hver gang.
Hvis du oplever, at den bliver ved med at komme med over 35 dages mellemrum flere gange i streg - så skal du lige tage forbi din læge. Han eller hun vil stille dig nogle uddybede spørgsmål. Hvis du ikke allerede gør det, så begynd at skriv ned hvor ofte den kommer og hvor længe den varer, over de næste 6 mdr. Så kan du få et overblik.
Venlige hilsener