Upassende?
brevkassespørgsmål af
Katy
17 år
Sagen er den at jeg er gået hen og fået et crush på en fyr. Jeg har kendt hans mor i nogle år og hun har altid været et af mine favorit mennesker - og mine forældre er også super glade for både hende og mit crush Kristian.
Problemet er bare at Kristian er 27. 10 år ældre end jeg. Han er desuden min guitarunderviser. Han er hjemme ved mig hver søndag i 3-4 timer hvor vi primært spiller guitar men også bare snakker. Han er et utroligt let menneske at snakke og joke med ham og den tid, han er her, er meget hurtigt gået hen og blevet mit ugentlige højdepunkt.
10 års aldersforskel er meget, det ved jeg. Men både Kristian og jeg er lidt "gammeldags" anlagte, hvilket med andre ord betyder at jeg tvivler stærkt på at HVIS vi fik noget, at det ville gå væk hurtigt. Min mor forguder ham og har flere gange sagt at hun synes jeg skal "rykke" på ham, og hans mor har også flere gange prøvet at lege Kirsten giftekniv.
Jeg er 17, går i 2g og har styr på min fremtid mht uddannelse osv.
Han er 27 og fastansat med uddannelse og egen lejlighed.
Er det aaaalt for forkert eller?

Svar:
Hej Katy
Kristian lyder som en dejlig fyr, og det er skønt, at I svinger så godt sammen.
10 års forskel, behøver ikke have den store betydning for kærlighed. Masser af mennesker lever i forhold med sådan en aldersforskel. Men betydningen af sådan en aldersforskel kan godt svinge ret meget, alt afhængig af hvor man er i livet. Hvis den ene er 57 og den anden 47 er der også 10 års forskel, men alligevel kan afstanden føles mindre, fordi man stadig er "det samme sted" i livet. Der vil der for de fleste bare være større "afstand" når de 10 års forskel er fordelt som den her for dig og Kristian. I slutningen af 20´erne, kan man være meget tættere på tanker om at stifte familie, end man er i teenageårene. Men sådan behøver det jo ikke være for jer. Du beskriver, hvordan I ligesom er lidt gammeldags begge to, så måske er den her mulige "afstand", slet ikke så stor mellem jer.
Men der er noget helt andet, jeg kan tænke er lidt problematisk. For når Kristian er din guitarlærer, så må han faktisk slet ikke blive mere end guitarlærer, og måske en god ven. Loven om seksuel lavalder er nemlig skruet sådan sammen at voksne over 18, ikke må have sex, eller lave andet seksuelt, med unge under 15 år...ikke noget problem i dit tilfælde, da du jo er 17 år.
Men loven siger også at lærere, trænere og undervisere ikke må have sex, eller lave andet seksuelt med med unge under 18 år, som de er lærere, trænere eller undervisere for. Det betyder at Kristian faktisk kan komme i problemer, hvis nu jeres forhold udviklede sig til noget mere end det er nu, hvis ikke du venter til du er fyldt 18 år...for til den tid, kan I gøre som I vil.
Så jeg synes ikke de 10 års forskel er et problem i sig selv, men indtil du fylder 18, kan Kristian altså godt risikere at komme i problemer.
Gode hilsner Maya